Het portaal van de sociale zekerheid gebruikt cookies om de site gebruiksvriendelijker te maken.

Meer weten × Doorgaan

Vers le contenu de cette page

Uitbreiding en inperking toepassingsgebied (Opt-in en Opt-out)

Vanaf 1 april 2024

Opt-in

Volgende sectoren hebben gebruik gemaakt van de mogelijkheid om de flexi-jobregeling toepasselijk te maken via een vraag van een gefedereerde entiteit of via een opt-in :

  • Vlaamse welzijns- en gezondheidssector (PC 331) met als hoofdactiviteit kinderopvang (NACE 88.91)
    • het jaarlijks toegelaten totaal arbeidsvolume aan flexi-jobtewerkstelling bedraagt eveneens maximaal 20% van het totaal arbeidsvolume gepresteerd door alle werknemers bij de werkgever (beperking vanaf 1 juli 2024)
  • werkgevers die niet onder de wet van 5 december 1968 vallen met als hoofdactiviteit kinderopvang (NACE 88.91), gevestigd in Vlaanderen of afhangend van de Vlaamse gemeenschap en gevestigd in het Brussels Hoofdstedelijke Gewest
    • het jaarlijks toegelaten totaal arbeidsvolume aan flexi-jobtewerkstelling bedraagt eveneens maximaal 20% van het totaal arbeidsvolume gepresteerd door alle werknemers bij de werkgever (beperking vanaf 1 juli 2024)
  • het Departement Onderwijs en Vorming van de Vlaamse Gemeenschap, voor een tewerkstelling in
    • het officieel onderwijs ingericht of gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap waarvan de hoofdactiviteit beantwoordt aan de omschrijving van één van volgende NACE-codes:

      NACE-codes

      • 85.101 - Gewoon kleuteronderwijs ingericht door de Gemeenschappen
      • 85.102 - Provinciaal gesubsidieerd gewoon kleuteronderwijs
      • 85.103 - Gemeentelijk gesubsidieerd gewoon kleuteronderwijs
      • 85.105 - Buitengewoon officieel kleuteronderwijs
      • 85.201 - Gewoon lager onderwijs ingericht door de Gemeenschappen
      • 85.202 - Provinciaal gesubsidieerd gewoon lager onderwijs
      • 85.203 - Gemeentelijk gesubsidieerd gewoon lager onderwijs
      • 85.205 - Buitengewoon officieel lager onderwijs
      • 85.311 - Gewoon algemeen secundair onderwijs ingericht door de Gemeenschappen
      • 85.312 - Provinciaal gesubsidieerd gewoon algemeen secundair onderwijs
      • 85.313 - Gemeentelijk gesubsidieerd gewoon algemeen secundair onderwijs
      • 85.321 - Gewoon technisch en beroepssecundair onderwijs ingericht door de Gemeenschappen
      • 85.322 - Provinciaal gesubsidieerd gewoon technisch en beroepssecundair onderwijs
      • 85.323 - Gemeentelijk gesubsidieerd gewoon technisch en beroepssecundair onderwijs
      • 85.325 - Buitengewoon officieel secundair onderwijs
      • 85.410 - Post-secundair niet-hoger onderwijs
      • 85.421 - Officieel hoger onderwijs
      • 85.591 - Onderwijs voor sociale promotie
      • 85.601 - Activiteiten van Centra voor Leerlingbegeleiding (C.L.B.) 
      • 85.609 - Overige onderwijsondersteunende dienstverlening (enkel de centrale, ondersteunende diensten van een onderwijsnet, -koepel of scholengroep)
      • de aangifte gebeurt door het schoolbestuur (juridische werkgever - dit kan een 'scholengroep' zijn (GO-onderwijs), een gemeente- of stadsbestuur of een provinciebestuur)

        • voor de communicatie, wijzigingen, terugvorderingen en dergelijke zal de RSZ zich ook rechtstreeks wenden tot deze werkgevers
        • de Vlaamse Gemeenschap Departement Onderwijs geeft geen flexi-werknemers aan bij de RSZ; dat komt exclusief toe aan de werkgever
        • de voorziene aangifte in het kader van E-gov 3.0 zal ook door het betrokken bestuur (of zijn mandataris) moeten gebeuren;
      • in tegenstelling tot in het vrij onderwijs, kan als flexi-jobber gewerkt worden in alle functies (behalve in door Vlaanderen uitdrukkelijk uitgesloten functies en de functies die per definitie uitgesloten zijn voor een flexitewerkstelling ongeacht de sector);

      • voor de in aanmerking komende activiteiten wordt verwezen naar de hoofdactiviteit die moet beantwoorden aan een van de opgesomde NACE-codes; voor de plaatselijke en provinciale overheden gaat het om de NACE-code die in de DmfA wordt vermeld op het niveau van de tewerkstellingslijn van de werknemer;

      • binnen één bestuur (juridische entiteit) kan een vast personeelslid niet werken als flexi in een school binnen datzelfde bestuur
        • in geval van lokale besturen is het gemeente- stads- of provinciebestuur de werkgever. Dit wil zeggen 
          • dat een administratief medewerker van de gemeente niet als flexi kan werken in een gemeenteschool van diezelfde gemeente
          • en dat leerkrachten van een school niet tewerkgesteld kunnen worden als flexi in een andere school van hetzelfde bestuur
          • maar dat een leerkracht wel kan flexi-jobben voor een ander gemeente-, stads- of provinciebestuur.
        • dit wil dus ook zeggen dat werknemers die al aangegeven zijn door de Vlaamse Gemeenschap Departement Onderwijs voor een tewerkstelling als statutair of contractueel bij een bepaalde werkgever (juridische entiteit), door dezelfde werkgever niet als flexi-job werknemer mogen worden tewerkgesteld;   
    • het door de Vlaamse Gemeenschap gesubsidieerd vrij onderwijs, voor zover het functies betreft waarvoor gewoonlijk gesubsidieerd personeel, dat niet onder de wet van 5 december 1968 ressorteert, wordt ingezet en waarbij de hoofdactiviteit van de gesubsidieerde inrichting beantwoordt aan de omschrijving van één van volgende NACE-codes:
      NACE-codes
      • 85.104 - Vrij gesubsidieerd gewoon kleuteronderwijs
      • 85.106 - Vrij gesubsidieerd buitengewoon kleuteronderwijs
      • 85.204 - Vrij gesubsidieerd gewoon lager onderwijs
      • 85.206 - Vrij gesubsidieerd buitengewoon lager onderwijs
      • 85.314 - Vrij gesubsidieerd gewoon algemeen secundair onderwijs
      • 85.324 - Vrij gesubsidieerd gewoon technisch en beroepssecundair onderwijs
      • 85.326 - Vrij gesubsidieerd buitengewoon secundair onderwijs
      • 85.410 - Post-secundair niet-hoger onderwijs
      • 85.422 - Vrij gesubsidieerd hoger onderwijs
      • 85.591 - Onderwijs voor sociale promotie
      • 85.601 - Activiteiten van Centra voor Leerlingbegeleiding (C.L.B.) 
      • 85.609 - Overige onderwijsondersteunende dienstverlening (enkel de centrale, ondersteunende diensten van een onderwijsnet, -koepel of scholengroep)
      • de aangifte gebeurt door het schoolbestuur (juridische werkgever - VZW);

        • voor de communicatie, wijzigingen, terugvorderingen en dergelijke zal de RSZ zich ook rechtstreeks wenden tot deze werkgevers
        • de Vlaamse Gemeenschap Departement Onderwijs geeft geen flexiwerknemers aan bij de RSZ; dat komt exclusief toe aan de werkgever
        • de voorziene aangifte in het kader van E-gov 3.0 zal ook door het betrokken schoolbestuur (of zijn mandataris) moeten gebeuren;
      • in tegenstelling tot in het officieel onderwijs, kan enkel als flexi-jobber gewerkt worden door werknemers in een functie waarvoor gewoonlijk gesubsidieerd personeel, dat niet onder de wet van 5 december 1968 ressorteert, wordt ingezet (behalve in door Vlaanderen uitdrukkelijk uitgesloten functies en de functies die per definitie uitgesloten zijn voor een flexitewerkstelling ongeacht de sector)

        • dat wil bijvoorbeeld zeggen dat busbegeleiders niet als flexi kunnen worden tewerkgesteld;
      • de aangifte gebeurt onder het PC 999; tot hiertoe is er geen Opt-IN gedaan voor het contractueel personeel van het vrij onderwijs en zou de aangifte onder PC 225 of PC 152 praktische problemen opleveren;

      • voor de in aanmerking komende inrichtingen wordt verwezen naar de hoofdactiviteit van de gesubsidieerde inrichting (juridische entiteit - werkgever), die moet beantwoorden aan de omschrijving van één van de opgesomde NACE-codes; het gaat dus om de NACE-code van de gesubsidieerde inrichting zoals opgenomen in het werkgeversrepertorium;

      • binnen één schoolbestuur (juridische entiteit) kan een vast personeelslid niet werken als flexi in een school van datzelfde schoolbestuur; 

        • dit wil ook zeggen dat werknemers die al aangegeven zijn door de Vlaamse Gemeenschap Departement Onderwijs voor een tewerkstelling als statutair of contractueel bij een bepaalde werkgever (juridische entiteit - schoolbestuur), door dezelfde werkgever niet als flexi-job werknemer mogen worden tewerkgesteld.

  • de werknemers en de werkgevers uit de sport- en cultuursector, voor zover de werkgevers niet onder de wet van 5 december 1968 ressorteren en hun hoofdactiviteit beantwoordt aan de omschrijving van één van de NACE-codes 93.1 (sport) of 90 (Creatieve activiteiten, kunst en amusement), en voor zover ze gevestigd zijn in het Vlaams Gewest of afhangen van de Vlaamse Gemeenschap in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Opt-out

Volgende sectoren hebben gebruik gemaakt van de mogelijkheid om de flexi-job regeling geheel of gedeeltelijk op te schorten voor hun sector (opt-out):

  • het paritair comité voor de landbouw (PC 144)
  • het paritair comité voor het tuinbouwbedrijf (PC 145), met uitzondering van de subsector
    • aanleggen en onderhouden van parken en tuinen
    • aanleggen en onderhouden van parken en tuinen in eigen beheer wanneer de werklieden hoofdzakelijk tewerkgesteld zijn aan deze activiteiten
  • het paritair comité voor het beheer van gebouwen, de vastgoedmakelaars en de dienstboden (PC 323) voor wat betreft de dienstboden.

 

Vanaf 1 juli 2024

Vanaf 1 juli 2024 heeft volgende sector gebruik gemaakt van de mogelijkheid om de flexi-job regeling toepasselijk te maken voor zijn sector (opt-in):

  • het paritair comité voor de binnenscheepvaart (PC 139) (koninklijk besluit van 20 juni 2024 - BS 26 juni 2024).

Vanaf 1 juli 2024 heeft volgende sector gebruik gemaakt van de mogelijkheid om de flexi-jobregeling geheel of gedeeltelijk op te schorten voor zijn sector (opt-out):

  • het paritair comité voor de begrafenisondernemers (PC 320), met uitzondering van de werknemers die activiteiten uitoefenen zoals bedoeld in artikel 2/4, tweede lid, van de wet van 27 juni 1969 (koninklijk besluit van 20 juni 2024 - BS 26 juni 2024).

Net zoals de Vlaamse Gemeenschap heeft de Duitstalige Gemeenschap gekozen om de tewerkstelling van flexiwerknemers mogelijk te maken vanaf 1 juli 2024 voor de openbare sectoren zoals voorzien in de wet van 16 november 2015 (koninklijk besluit van 9 juni 2024 - BS van 17 juni 2024):

  • voor wat het onderwijs betreft,
    • de administratie van de Duitstalige Gemeenschap die de bevoegdheid onderwijs onder zich heeft, voor een tewerkstelling in het officieel onderwijs ingericht of gesubsidieerd door de Duitstalige Gemeenschap waarvan de hoofdactiviteit beantwoordt aan de omschrijving van één van opgesomde NACE-codes en het door de Duitstalige Gemeenschap gesubsidieerd vrij onderwijs, voor zover het functies betreft waarvoor gewoonlijk gesubsidieerd personeel, dat niet onder voornoemde wet van 5 december 1968 ressorteert, wordt ingezet en waarbij de hoofdactiviteit van de gesubsidieerde inrichting beantwoordt aan de omschrijving van één van de opgesomde NACE-codes
      • waarvoor de aangifte gebeurt door de administratie van de Duitstalige Gemeenschap die de bevoegdheid onderwijs onder zich heeft

        • voor de communicatie, wijzigingen, terugvorderingen en dergelijke zal de RSZ zich ook rechtstreeks tot deze administratie wenden;
        • de voorziene aangifte in het kader van E-gov 3.0 zal ook door de betrokken administratie (of zijn mandataris) moeten gebeuren.
    • het officieel onderwijs ingericht of gesubsidieerd door de Duitstalige Gemeenschap waarvan de hoofdactiviteit beantwoordt aan de omschrijving van één van de volgende NACE-codes:

      NACE-codes

      • 85.101 - Gewoon kleuteronderwijs ingericht door de Gemeenschappen
      • 85.102 - Provinciaal gesubsidieerd gewoon kleuteronderwijs
      • 85.103 - Gemeentelijk gesubsidieerd gewoon kleuteronderwijs
      • 85.105 - Buitengewoon officieel kleuteronderwijs
      • 85.201 - Gewoon lager onderwijs ingericht door de Gemeenschappen
      • 85.202 - Provinciaal gesubsidieerd gewoon lager onderwijs
      • 85.203 - Gemeentelijk gesubsidieerd gewoon lager onderwijs
      • 85.205 - Buitengewoon officieel lager onderwijs
      • 85.311 - Gewoon algemeen secundair onderwijs ingericht door de Gemeenschappen
      • 85.312 - Provinciaal gesubsidieerd gewoon algemeen secundair onderwijs
      • 85.313 - Gemeentelijk gesubsidieerd gewoon algemeen secundair onderwijs
      • 85.321 - Gewoon technisch en beroepssecundair onderwijs ingericht door de Gemeenschappen
      • 85.322 - Provinciaal gesubsidieerd gewoon technisch en beroepssecundair onderwijs
      • 85.323 - Gemeentelijk gesubsidieerd gewoon technisch en beroepssecundair onderwijs
      • 85.325 - Buitengewoon officieel secundair onderwijs
      • 85.410 - Post-secundair niet-hoger onderwijs
      • 85.421 - Officieel hoger onderwijs
      • 85.591 - Onderwijs voor sociale promotie
      • 85.601 - Activiteiten van Centra voor Leerlingbegeleiding (C.L.B.) 
      • 85.609 - Overige onderwijsondersteunende dienstverlening (enkel de centrale, ondersteunende diensten van een onderwijsnet, -koepel of scholengroep)
      • waarvoor de aangifte gebeurt door het schoolbestuur zelf (juridische werkgever -  gemeente, ...)
        • voor de communicatie, wijzigingen, terugvorderingen en dergelijke zal de RSZ zich ook rechtstreeks wenden tot deze werkgevers
        • de voorziene aangifte in het kader van E-gov 3.0 zal ook door het betrokken bestuur (of zijn mandataris) moeten gebeuren;
      • voor de in aanmerking komende activiteiten wordt verwezen naar de hoofdactiviteit die moet beantwoorden aan een van de opgesomde NACE-codes; voor de plaatselijke en provinciale overheden gaat het om de NACE-code die in de DmfA wordt vermeld op het niveau van de tewerkstellingslijn van de werknemer;
      • binnen één bestuur (gemeentebestuur, scholengroep, ...) kan een vast personeelslid niet werken als flexi in een school binnen datzelfde bestuur
        • in geval van lokale besturen is het gemeente- of stadsbestuur de werkgever. Dit wil zeggen 
          • dat een administratief medewerker van de gemeente niet als flexi kan werken in een gemeenteschool van diezelfde gemeente
          • en dat leerkrachten van een school niet tewerkgesteld kunnen worden als flexi in een andere school van hetzelfde bestuur
          • maar dat een leerkracht wel kan flexi-jobben voor een ander gemeente- of stadsbestuur.
        • dit wil dus ook zeggen dat werknemers die al aangegeven zijn door de administratie van de Duitstalige Gemeenschap voor een tewerkstelling als statutair of contractueel bij een bepaalde werkgever (juridische entiteit - schoolbestuur), door dezelfde werkgever niet als flexi-job werknemer mogen worden tewerkgesteld;
      • in tegenstelling tot het vrij onderwijs, kan als flexi-jobber gewerkt worden in alle functies (behalve in door de Duitstalige Gemeenschap eventueel uitdrukkelijk uitgesloten functies en de functies die per definitie uitgesloten zijn voor een flexitewerkstelling ongeacht de sector);
    • het door de Duitstalige Gemeenschap gesubsidieerd vrij onderwijs, voor zover het functies betreft waarvoor gewoonlijk gesubsidieerd personeel, dat niet onder voornoemde wet van 5 december 1968 ressorteert, wordt ingezet en waarbij de hoofdactiviteit van de gesubsidieerde inrichting beantwoordt aan de omschrijving van één van de volgende NACE-codes:

      NACE-codes

      • 85.104 - Vrij gesubsidieerd gewoon kleuteronderwijs
      • 85.106 - Vrij gesubsidieerd buitengewoon kleuteronderwijs
      • 85.204 - Vrij gesubsidieerd gewoon lager onderwijs
      • 85.206 - Vrij gesubsidieerd buitengewoon lager onderwijs
      • 85.314 - Vrij gesubsidieerd gewoon algemeen secundair onderwijs
      • 85.324 - Vrij gesubsidieerd gewoon technisch en beroepssecundair onderwijs
      • 85.326 - Vrij gesubsidieerd buitengewoon secundair onderwijs
      • 85.410 - Post-secundair niet-hoger onderwijs
      • 85.422 - Vrij gesubsidieerd hoger onderwijs
      • 85.591 - Onderwijs voor sociale promotie
      • 85.601 - Activiteiten van Centra voor Leerlingbegeleiding (C.L.B.) 
      • 85.609 - Overige onderwijsondersteunende dienstverlening (enkel de centrale, ondersteunende diensten van een onderwijsnet, -koepel of scholengroep)
      • de aangifte gebeurt door het schoolbestuur (juridische werkgever);

        • voor de communicatie, wijzigingen, terugvorderingen en dergelijke zal de RSZ zich ook rechtstreeks wenden tot deze werkgevers
        • de voorziene aangifte in het kader van E-gov 3.0 zal ook door het betrokken schoolbestuur (of zijn mandataris) moeten gebeuren;
      • in tegenstelling tot in het officieel onderwijs, kan enkel als flexi-jobber gewerkt worden door werknemers in een functie waarvoor gewoonlijk gesubsidieerd personeel, dat niet onder de wet van 5 december 1968 ressorteert, wordt ingezet (behalve in door de Duitstalige Gemeenschap eventueel uitdrukkelijk uitgesloten functies en de functies die per definitie uitgesloten zijn voor een flexitewerkstelling ongeacht de sector)

        • dat wil bijvoorbeeld zeggen dat busbegeleiders niet als flexi kunnen worden tewerkgesteld;
      • de aangifte gebeurt onder het PC 999; tot hiertoe is er geen Opt-IN gedaan voor het contractueel personeel van het vrij onderwijs en zou de aangifte onder PC 225 of PC 152 praktische problemen opleveren;

      • voor de in aanmerking komende inrichtingen wordt verwezen naar de hoofdactiviteit van de gesubsidieerde inrichting (juridische entiteit - werkgever), die moet beantwoorden aan de omschrijving van één van de opgesomde NACE-codes; het gaat dus om de NACE-code van de gesubsidieerde inrichting zoals opgenomen in het werkgeversrepertorium;

      • binnen één schoolbestuur (juridische entiteit) kan een vast personeelslid niet werken als flexi in een school van datzelfde schoolbestuur; 

        • dit wil ook zeggen dat werknemers die al aangegeven zijn door de administratie van de Duitstalige Gemeenschap die de bevoegdheid onderwijs onder zich heeft voor een tewerkstelling als statutair of contractueel bij een bepaalde werkgever (juridische entiteit - schoolbestuur), door dezelfde werkgever niet als flexi-job werknemer mogen worden tewerkgesteld.

  • de werknemers en de werkgevers uit de sport- en cultuursector, voor zover de werkgevers niet onder voornoemde wet van 5 december 1968 ressorteren en hun hoofdactiviteit beantwoordt aan de omschrijving van één van de NACE-codes 93.1 of 90, en gevestigd zijn in het Duitse taalgebied of afhangen van de Duitstalige Gemeenschap in België.