Het portaal van de sociale zekerheid gebruikt cookies om de site gebruiksvriendelijker te maken.

Meer weten × Doorgaan

Vers le contenu de cette page

2.3.4.3. Doorsturen van een aangifte van sociaal risico

De provinciale en plaatselijke besturen kunnen gebruik maken van drie kanalen om de ASR door te sturen naar de sociale zekerheid:

  • via de portaalsite van de sociale zekerheid. Deze wijze van aangifte is vooral nuttig voor de werkgevers die maar een klein aantal aangiften indienen;
  • via een papieren formulier, over te maken aan de bevoegde socialezekerheidsinstelling;
  • via gestructureerde berichten, zoals FTP of SFTP. In dergelijke gevallen wordt gebruik gemaakt van de techniek van bestandsoverdracht. De besturen of rekencentra die (wekelijks) grote aantallen aangiften van sociaal risico moeten verrichten, hebben baat bij de toepassing van deze techniek. De verzenders die het investeren in deze techniek in overweging nemen, kunnen contact opnemen met het Contact Center Eranova (telefoon: (02) 511 51 51).
    De verzenders zijn verplicht om de gestructureerde berichten, ongeacht hun vorm, te voorzien van een digitale handtekening. Deze handtekening neemt de vorm aan van een digitaal certificaat dat kan worden aangevraagd bij zowel Belgacom als GlobalSign.