Het portaal van de sociale zekerheid gebruikt cookies om de site gebruiksvriendelijker te maken.

Meer weten × Doorgaan

Vers le contenu de cette page

4.1.3.1. De maaltijdcheques

De maaltijdcheques worden toegekend in een elektronische vorm. Het afleveren van elektronische maaltijdcheques geschiedt door het crediteren van de maaltijdchequerekening van de werknemer. De maaltijdchequerekening is een databank waarop voor een werknemer een aantal elektronische maaltijdcheques worden opgeslagen en die beheerd wordt door een erkend uitgever van maaltijdcheques.

Het voordeel toegekend onder de vorm van een maaltijdcheque wordt in principe als loon beschouwd voor de berekening van de socialezekerheidsbijdragen.

Het voordeel onder de vorm van maaltijdcheques wordt daarentegen niet als loon beschouwd wanneer tegelijkertijd aan de volgende voorwaarden is voldaan:

  • Het aantal toegekende maaltijdcheques moet gelijk zijn aan het aantal dagen waarop de werknemer normale werkelijke arbeid, meerprestaties zonder inhaalrust, meerprestaties mits inhaalrust en andere meerprestaties mits inhaalrust verricht.
    Tot vaststelling van het aantal arbeidsdagen waarop een maaltijdcheque toegekend mag worden, kunnen twee verschillende berekeningswijzen gehanteerd worden.
    In de standaardregeling geeft elke dag waarop de werknemer effectief arbeidsprestaties levert, recht op een maaltijdcheque, ongeacht het aantal uren dat hij op deze dag presteert. In deze regeling kan voor de compensatiedagen geen maaltijdcheque toegekend worden, vermits op die dagen geen effectieve arbeidsprestaties geleverd worden.
    In de pro rata-regeling wordt het aantal aan de werknemer toe te kennen maaltijdcheques bepaald op basis van het aantal arbeidsuren.
  • Het aantal dagen wordt berekend door het totaal uren normale werkelijke arbeid, meerprestaties zonder inhaalrust, meerprestaties mits inhaalrust en andere meerprestaties mits inhaalrust die de werknemer tijdens het kwartaal heeft gepresteerd, te delen door het normale aantal uren per dag van de maatpersoon in het bestuur. Indien deze bewerking een decimaal getal oplevert, wordt het afgerond op de hogere eenheid. Indien het aldus verkregen getal groter is dan het maximum aantal werkbare dagen van de maatpersoon in het bestuur in het kwartaal, wordt het tot dit laatste aantal beperkt.
    Ongeacht de toegepaste berekeningswijze worden de dagen met volledige dienstvrijstelling zoals de verlofdagen voor afgifte van bloed, bloedplasma en bloedplaatjes, niet beschouwd als door de werknemer effectief gepresteerde arbeidsdagen.
    De elektronische maaltijdcheques worden iedere maand, in één of meer keren, gecrediteerd op de maaltijdchequerekening in functie van het aantal dagen van die maand waarop de werknemer vermoedelijk prestaties zal leveren. Zij worden geacht te zijn toegekend aan de werknemer op het moment waarop diens maaltijdchequerekening wordt gecrediteerd. Uiterlijk de laatste dag van de eer-ste maand die volgt op het kwartaal wordt het aantal cheques in overeenstemming gebracht met het aantal dagen waarop de werknemer tijdens het kwartaal prestaties leverde.
    De maaltijdcheques die het aantal dagen prestaties overschrijden, worden als loon beschouwd. Indien de werknemer minder cheques ontvangt dan het aantal dagen waarop hij prestaties leverde wordt het bedrag van de werkgeverstussenkomst in de te weinig ontvangen cheques als loon beschouwd. De vaststelling van het aantal maaltijdcheques dat te veel of te weinig werd toegekend gebeurt op basis van de toestand bij het verstrijken van de eerste maand die volgt op het kwartaal waarop de maaltijdcheques betrekking hebben.
  • De maaltijdcheque wordt op naam van de werknemer afgeleverd. Deze voorwaarde wordt geacht te zijn vervuld als de toekenning en de daarop betrekking hebbende gegevens (aantal maaltijdcheques, brutobedrag van de maaltijdcheques verminderd met het persoonlijk aandeel van de werknemer) voorkomen op de individuele rekening van de werknemer, overeenkomstig de reglementering betreffende het bijhouden van de sociale documenten.
  • De geldigheidsduur van een maaltijdcheque is beperkt tot 12 maanden te rekenen vanaf het ogenblik dat het bedrag op de maaltijdchequerekening geplaatst is.De maaltijdcheque mag slechts worden gebruikt ter betaling van een eetmaal of voor de aankoop van verbruiksklare voeding.
  • De tussenkomst van de werkgever in de kost van de maaltijdcheque mag ten hoogste 6,91 EUR per maaltijdcheque bedragen.
  • De tussenkomst van de werknemer bedraagt ten minste 1,09 EUR.
  • Het aantal maaltijdcheques en het brutobedrag ervan, verminderd met het persoonlijk aandeel van de werknemer, worden vermeld op de loonfiche van de werknemer.
  • Vóór het gebruik van de elektronische maaltijdcheques kan de werknemer het saldo en de geldigheidsduur nagaan van de maaltijdcheques die toegekend, maar nog niet gebruikt zijn.
  • De maaltijdcheques kunnen enkel ter beschikking gesteld worden door een erkende uitgever. De uitgever moet gezamenlijk erkend worden door de Minister bevoegd voor Sociale Zaken, de Minister bevoegd voor Werk, de Minister bevoegd voor Zelfstandigen en de Minister bevoegd voor Economische Zaken.
  • Het gebruik van maaltijdcheques mag geen kosten voor de werknemer teweegbrengen, behalve in geval van diefstal of verlies. In het laatste geval mag de kost van de vervangende drager niet groter zijn dan de nominale waarde van één maaltijdcheque.

Alle elektronische maaltijdcheques die niet tegelijkertijd voldoen aan al deze voorwaarden, worden beschouwd als loon.

Elektronische maaltijdcheques, uitgegeven door een uitgever wiens erkenning werd ingetrokken of vervallen, blijven geldig tot de vervaldag van hun geldigheidsduur.

De maaltijdcheques vallen voor de andere dan de statutaire personeelsleden steeds onder het begrip “aan socialezekerheidsbijdragen onderworpen loon” indien zij toegekend worden ter vervanging of omzetting van loon, premies, voordelen in natura of enig ander voordeel, al dan niet bijdrageplichtig voor de sociale zekerheid.

Maaltijdcheques of een verhoging van het werkgeversaandeel in de maaltijdcheques die worden toegekend ter vervanging van ecocheques die vrijgesteld zijn van socialezekerheidsbijdragen, worden niet beschouwd als loon. Dat is een uitzondering op het algemene principe van een omzettingsverbod.

Een maaltijdcheque wordt ook als loon beschouwd dat aan de socialezekerheidsbijdragen onderworpen is, voor de dag waarvoor de werknemer een maaltijd beneden kostprijs krijgt in het bedrijfsrestaurant, tenzij die maaltijdcheque integraal wordt aangewend om dat voordeel te verwerven.

Onder kostprijs van een maaltijd moet worden verstaan, de totale prijs die de maaltijd aan de werkgever kost (ingrediënten, lonen,...).

De normale kostprijs van een maaltijd wordt in algemene zin gesitueerd in de buurt van de maximale tussenkomst van de werkgever in de maaltijcheque.

Een maaltijdcheque mag niet gecumuleerd worden met een onkostenvergoeding voor eenzelfde maaltijd voor dezelfde dag.