Vereenvoudiging
De overheden bouwen de dienstverlening uit met maximaal gebruik van de mogelijkheden van de nieuwe informatie- en communicatietechnologieën. E-government in de sociale zekerheid moet leiden tot vermindering van het aantal formulieren en vereenvoudiging van de administratieve procedures.
E-government
De overheden bouwen de dienstverlening uit met maximaal gebruik van de mogelijkheden van de nieuwe informatie- en communicatietechnologieën. E-government in de sociale zekerheid moet leiden tot:
- een vermindering van de in te vullen aangifteformulieren;
- een vermindering van het aantal keren dat de instellingen van sociale zekerheid een beroep moeten doen op de werkgevers en de werknemers;
- een vermindering van de rubrieken in de aangifteformulieren.
De vereenvoudiging gebeurt via:
- de onmiddellijke aangifte van tewerkstelling (DIMONA of Déclaration immédiate de l’emploi – Onmiddellijke aangifte van tewerkstelling);
- de aangifte sociale risico's (ASR);
- de elektronische en multifunctionele RSZ-aangifte (de DmfA);
- de verschillende diensten die de Kruispuntbank van de sociale zekerheid aanbiedt.