Hulp bij kosten voor telefoon, internet en tv
Om het internet en telefonie toegankelijker te maken voor mensen met een leefloon, heeft de overheid voor die diensten een sociaal tarief vastgelegd. Maak je nog geen gebruik van het sociaal telefoontarief? Dan kan je de nieuwe regeling aanvragen: het sociaal internetaanbod.
Sociaal telefoontarief
Het sociale telefoontarief voor mensen die een leefloon ontvangen is een korting:
- van 40% op je abonnementsgeld met een maximumkorting van 8,40 euro per maand (op 1 internetabonnement), en
- van 3,10 euro per maand op de totale som van je gesprekskosten.
Hoe vraag ik het sociale telefoontarief aan?
Je kunt het sociaal telefoontarief niet meer aanvragen. Sinds 1 maart 2024 is het vervangen door het sociaal internetaanbod (met tv en eventueel telefonie als optie).
Ik krijg al het sociale telefoontarief. Mag ik het houden?
Je mag je oude tarief behouden zolang je een leefloon ontvangt.
Let op: je mag het sociale telefoontarief niet combineren met het sociaal internetaanbod. Als je overschakelt naar het sociaal internetaanbod, kan je ook niet meer terugkeren naar het sociale telefoontarief. Bekijk daarom zeker welke regeling het voordeligst is voor jou.
De oude telefoontarieven vind je op de pagina 'Waaruit bestaan de kortingen voor aanvragen gedaan voor 01/03/2024?' op de site van het BIPT.
Onlinediensten
Sociaal internetaanbod
Het sociaal internetaanbod biedt je een gunstig maximumtarief voor een internetverbinding op een vaste locatie. Er zijn 2 tariefformules:
- Maximaal 19 euro per maand voor:
- internet op een vaste locatie
- minimale snelheden van 30 Mbps (download) en 4 Mbps (upload)
- minstens 150 GB data
- Maximaal 40 euro per maand voor:
- internet op een vaste locatie
- minimale snelheden van 30 Mbps (download) en 4 Mbps (upload)
- minstens 150 GB data
- minimaal 1 andere dienst (bv. televisie, vaste telefoon, mobiele telefoon …), afhankelijk van de telecomoperator
Je krijgt ook een korting van 50% op de installatiekosten.
Wat zijn de voorwaarden?
Jij of een lid van je huishouden krijgt van het OCMW:
- een leefloon,
- een financiële maatschappelijke dienstverlening gelijkwaardig aan het leefloon,
- een maatschappelijke steun verstrekt door het OCMW die geheel of gedeeltelijk wordt terugbetaald door de federale staat,
- een wachtuitkering op een inkomensgarantie voor ouderen (IGO), of
- een wachtuitkering op een tegemoetkoming voor personen met een handicap.
Je vindt alle voorwaarden over het recht op het sociaal internetaanbod onder de veelgestelde vraag ‘Wie heeft recht op het sociaal internetaanbod?’ op de website van de FOD Economie .
Daarnaast ontwikkelde de FOD Economie een onlinedienst Sociaal internetaanbod waarmee je kunt nagaan of je recht hebt op het sociaal internetaanbod. Je vindt er ook de lijst van telecomoperatoren bij wie je het sociaal internetaanbod kunt aanvragen. De onlinedienst baseert zich op informatie van het Rijksregister, de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid en het Belgisch instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT). Het antwoord dat je via die onlinedienst krijgt, is louter informatief.
Hoe vraag ik het sociaal internetaanbod aan?
Belangrijke informatie vóór je het sociaal internetaanbod aanvraagt
Krijg je vandaag al het sociaal telefoontarief? Dat voordeel kun je niet combineren met het sociaal internetaanbod. Kies je voor het ‘sociaal internetaanbod’, dan stoppen automatisch de kortingen van je lopende sociaal tarief. Die kortingen stoppen voor alle diensten, ook bijvoorbeeld voor vaste telefonie.
Controleer zeker op voorhand welke formule het voordeligst is voor jou, want je kunt je beslissing niet omkeren.
Je vraagt het sociaal internetaanbod rechtstreeks aan bij een deelnemende telecomoperator. Die gaat na of je recht hebt op het sociale voordeel. Dat gebeurt met respect voor jouw privacy, want de telecomoperator krijgt geen inkijk in jouw persoonlijke situatie. De operator krijgt alleen een melding of je al dan niet recht hebt op het sociaal internetaanbod.
Kennen die telecomoperatoren jou geen sociaal internetaanbod toe? Dan kan je altijd vragen stellen aan je OCMW.