Hulp bij je energiekosten
Heb je het moeilijk om je energiefactuur te betalen? Met deze maatregelen blijf je niet in de kou staan.
Als je al een uitkering krijgt of een sociaal appartement huurt, heb je waarschijnlijk recht op het sociaal tarief voor gas en elektriciteit. Via het Gas-en elektriciteitsfonds kan het OCMW een bijdrage leveren om je facturen te betalen, en je helpen om minder energie te verbruiken. Het Sociaal Stookoliefonds keert dan weer een tegemoetkoming voor de aankoop van stookolie uit.
Sociaal tarief voor gas en elektriciteit
Het sociaal tarief is:
- een voordeeltarief in functie van jouw situatie, en
- identiek bij alle leveranciers.
De leverancier is verplicht om het tarief toe te passen wanneer je er recht op hebt. Je moet wel nog steeds de btw en de federale bijdrage betalen: dat blijft verplicht.
Het sociaal tarief voor gas en elektriciteit is gekoppeld aan je verblijfplaats (= het adres in het bevolkingsregister). Verblijf je vaak ergens anders? Hou er dan rekening mee dat het sociaal tarief enkel toegepast wordt op het adres waar je wettelijk verblijft.
Bij een verhuizing is het dus belangrijk om je gegevens zo snel mogelijk te laten aanpassen bij je energieleverancier en bij de gemeente. Zo behoud je je sociaal tarief op het nieuwe leveringsadres.
Onder welke voorwaarden krijg ik een sociaal tarief?
Je krijgt het sociaal tarief als je tot een van de volgende groepen behoort.
Categorie 1: personen die een OCMW-uitkering ontvangen
OCMW-uitkeringen zijn:
- een leefloon
- een financiële tegemoetkoming gelijkwaardig aan het leefloon
- maatschappelijke steun verstrekt door het OCMW, die geheel of gedeeltelijk wordt terugbetaald door de federale overheid
- een voorschot uitbetaald door het OCMW op een sociale uitkering van categorie 1 of categorie 2
Categorie 2: personen die een uitkering ontvangen van de Algemene Directie Personen met een Handicap
Het gaat om de volgende uitkeringen:
- Uitkering als persoon met een handicap op basis van een blijvende arbeidsongeschiktheid van 65%
- Inkomensvervangende tegemoetkoming
- Integratietegemoetkoming
- Tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden
- Tegemoetkoming voor hulp van derden
- Bijkomende kinderbijslag voor kinderen die getroffen zijn door een lichamelijke of geestelijke ongeschiktheid van minstens 66%
Categorie 3: personen die een uitkering ontvangen van de Rijksdienst voor Pensioenen
Het gaat om de volgende pensioenen:
- Inkomensgarantie voor ouderen (IGO)
- Gewaarborgd inkomen voor bejaarden
- Tegemoetkoming als persoon met een handicap op basis van een blijvende arbeidsongeschiktheid van 65% (aanvullende tegemoetkoming of een aanvullend leefloon)
- Tegemoetkoming voor hulp van derden
Categorie 4: sociale huurders in een appartementsgebouw
Het sociaal tarief is in dit geval enkel van toepassing voor aardgas. Je ontvangt het sociaal tarief ook niet automatisch. Niet jij, maar de eigenaar of beheerder van het appartementsgebouw heeft immers het energiecontract gesloten. Die moet het sociaal tarief aanvragen. Neem dus contact op met de eigenaar of beheerder van het appartementsgebouw om te weten of het sociaal tarief wordt toegepast.
In welke periode krijg je het sociaal tarief?
Het sociaal tarief wordt per kwartaal toegepast. Het vangt aan bij het begin van het kwartaal waarin beslist wordt dat je er recht op hebt, en je krijgt het elk kwartaal tot op het einde van dat jaar.
De startdatum is elke eerste dag van elk kwartaal: 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober. De einddatum van het recht is altijd 31 december.
Voorbeeld:
Wanneer de beslissing wordt genomen op 15 maart, is de startdatum 1 januari. Wanneer de beslissing op 15 april valt, wordt het sociaal tarief dus vanaf 1 april toegepast. Als je het daaropvolgende jaar nog steeds recht hebt op deze maatregel, wordt het sociaal tarief voor gas en elektriciteit automatisch verlengd.
Hoe krijg ik een sociaal tarief?
Er zijn twee mogelijkheden:
1. Automatische toekenning
Sinds 1 juli 2009 wordt het sociaal tarief meestal automatisch toegekend aan mensen die behoren tot categorie 1, 2 of 3 (zie hierboven). De FOD Economie staat in voor deze automatische toepassing. Hij vertelt de distributienetbeheerders en de energieleveranciers aan welke klanten zij het sociaal tarief moeten toekennen, voor welke aansluitingspunten en voor welke periode.
De FOD Economie vernieuwt zijn gegevensbank om de 3 maanden, waardoor het kan zijn dat je met een vertraging op de hoogte wordt gebracht van het feit dat je het sociaal tarief krijt. Het feit dat je het sociaal tarief hebt, staat op de factuur. Het is mogelijk dat de energieleverancier je vraagt naar je gezinssamenstelling.
2. Geen automatische toekenning
In de volgende drie situaties kan het sociaal tarief niet automatisch toegekend worden:
- Niet-coherente persoonsgegevens: de persoonsgegevens die bij je energieleverancier gekend zijn, komen niet overeen met de gegevens in het rijksregister (te zien op je identiteitskaart). Voor meer informatie neem je contact op met de FOD Economie. Het adres vind je hieronder terug.
- Verzet tegen de geautomatiseerde behandeling van de persoonsgegevens: je kunt verzet aantekenen tegen het gebruik en de behandeling van je persoonlijke gegevens. Voor meer informatie kan je contact opnemen met de FOD Economie.
- Je behoort tot categorie 4.
Waar vind ik meer informatie?
FOD Economie
Algemene Directie Energie - Sociale Energie
Koning Albert II-laan 16, 1000 Brussel
Website: economie.fgov.be
Tel.: 0800 120 33 (9 – 17 uur)
Fax: 0800 120 57
E-mail: soc.ener@economie.fgov.be
Via www.sociaaltarief.economie.fgov.be kan je nagaan of het sociaal tarief automatisch wordt toegepast, voor welk contract en voor hoe lang.
Onlinediensten
Instellingen
Steun van het Gas- en Elektriciteitsfonds
De OCMW's kunnen via het Gas- en Elektriciteitsfonds materiële steun toekennen aan gezinnen die moeite hebben om hun energiefacturen te betalen.
Eigenaars of huurders die moeite hebben om hun energiefactuur te betalen, kunnen een beroep doen op het Gas- en Elektriciteitsfonds. Om die steun te krijgen, moet je een aanvraag indienen bij het OCMW van je gemeente. Nadat het OCMW een aangepast sociaal onderzoek heeft gevoerd, kan het gedurende het hele jaar tussenkomen via ‘curatieve of preventieve acties’. Dat wil zeggen: het OCMW helpt je om je facturen te betalen, én om ervoor te zorgen dat je facturen in de toekomst lager zijn.
Op welke soorten hulp kan ik aanspraak maken?
Het OCMW kan voor jou:
- onderhandelen over afbetalingsplannen met je de leveranciers, of
- bepaalde facturen aanzuiveren, waardoor je je opnieuw in een financieel evenwicht bevindt.
Om je energierekening te verlagen, kan het OCMW:
- tussenkomen bij de aankoop van apparaten die minder verbruiken en efficiënter zijn (spaarlampen, apparaten van klasse A+...);
- tussenkomen in de controle op, het onderhoud of het conform maken van energietoestellen (onderhoud van verwarmingsketels...);
- tussenkomen in kleine of grote werken om het verbruik te verminderen (plaatsing van dubbele beglazing, isolatie van daken, ...). Opgelet: dit soort steun is niet automatisch en er zijn bepaalde voorwaarden. Voor de grote werken moet je eigenaar zijn van het gebouw, en
- pedagogisch materiaal over energieverbruik opstellen en publiceren.
De beslissing en het soort steun hangt af van het beleid van elk OCMW.
Instellingen
Toelage van het sociaal stookoliefonds
Het OCMW kent een toelage toe om te zorgen dat je je huis kunt verwarmen.
Dit sociale stookoliefonds is van toepassing voor:
- huisbrandolie,
- lamppetroleum (type c), en
- bulkpropaangas.
Het sociaal stookoliefonds komt niet tussen voor:
- aardgas via aansluiting op het stadsdistributienet, of
- propaangas en butaangas in flessen.
Het fonds werkt het hele jaar.
Heb ik recht op een verwarmingstoelage?
Er bestaan drie categorieën van personen die recht hebben op de verwarmingstoelage:
- 1ste categorie: gerechtigden op een verhoogde tegemoetkoming van de ziekte- en invaliditeitsverzekering (leefloon, inkomensgarantie voor ouderen, maatschappelijke dienstverlening, handicap...).
- 2de categorie: personen met een laag inkomen. Het bedrag van het jaarlijks bruto belastbaar inkomen van je gezin mag niet hoger zijn dan 23.851,17 euro, plus 4.413,54 euro per persoon ten laste. Wanneer het volledige gezin de verhoogde tegemoetkoming krijgt, wordt er geen onderzoek naar de inkomens uitgevoerd.
- 3de categorie: personen met een schuldoverlast. Wanneer je een collectieve schuldenregeling hebt of in schuldbemiddeling bent en het OCMW heeft vastgesteld dat je de verwarmingsfactuur niet kan betalen, kan je een verwarmingstoelage krijgen.
Hoe krijg ik een verwarmingstoelage?
Je moet je aanvraag indienen bij het OCMW van je gemeente binnen de 60 dagen na de levering. De levering moet gebeuren tussen 1 januari en 31 december van het lopende jaar.
Wat is het bedrag van de verwarmingstoelage?
Voor in grote hoeveelheden geleverde brandstoffen schommelt de toelage tussen 14 cent en 20 cent per liter.
Per verwarmingsperiode en per gezin dat in dezelfde woning verblijft, wordt deze toelage toegekend voor maximum 1.500 liter.
Voor huisbrandolie of verwarmingspetroleum (type c) die je in kleine hoeveelheden aan de pomp aankoopt, is er een vaste toelage van 210 euro.