Na de aangifte
Notificaties
Na uw aangifte ontvangt u een notificatie die u meer informatie zal geven over de status van uw aangifte.
Inhoud
Wat is een notificatie?
Direct na de verzending wordt uw aangifte gecontroleerd en wordt een notificatie verstuurd. Deze notificatie toont de status van de aangifte. De notificatie kan ‘aanvaard’, ‘geweigerd’ of ‘in afwachting’ zijn.
Notificaties na een Dimona IN
De volgende tabel toont de gevolgen van een aanvaarding, een weigering, of een Dimona IN die in afwachting is.
Type | Betekenis |
---|---|
Aanvaard |
|
Geweigerd |
Opmerking: bij Batch-notificaties wordt de XML met de gegevens van de oorspronkelijke aangifte geleverd. |
In afwachting |
|
Notificaties na een Dimona OUT
Type | Betekenis |
---|---|
Aanvaard |
|
Geweigerd |
|
Wie ontvang de notificaties?
Een werkgever kan zijn aangiftes zelf invullen of hij kan ze toevertrouwen aan een sociale dienstverrichter die al dan niet erkend kan zijn (bijvoorbeeld een erkend sociaal secretariaat). In functie van wie de aangifte heeft ingevuld, kunnen meerdere personen een notificatie ontvangen.
Wie heeft de aangifte gedaan?
-
Werkgever zonder sociale dienstverrichter
Als de werkgever de aangiftes heeft gedaan, zal hij een notificatie ontvangen ongeacht het kanaal dat hij heeft gebruikt.
-
Werkgever met sociale dienstverrichter
Als een werkgever met sociale dienstverrichter zelf de aangifte doet via het personeelsbestand, Dimona of bestandsoverdracht, ontvangen zowel de werkgever als zijn dienstverrichter een notificatie.
-
Erkende sociale dienstverrichter
Als een erkende sociale dienstverrichter de aangiftes heeft gedaan, dan zal hij een notificatie krijgen ongeacht het kanaal dat hij heeft gebruikt. De werkgever zal geen notificatie ontvangen.
-
Niet-erkende sociale dienstverrichter
Als een niet-erkende sociale dienstverrichter de aangiftes heeft gedaan, dan zal de werkgever de notificaties krijgen ongeacht het kanaal dat is gebruikt. De dienstverrichter zal geen notificaties ontvangen.
Overzichtstabel
Een werkgever zonder sociale dienstverrichter verzendt de aangifte
Kanaal | Ontvangt de werkgever zonder sociale dienstverrichter de notificatie? | ||
---|---|---|---|
Personeelsbestand | Ja | ||
Batch | Ja | ||
Dimona (niet-beveiligd) | Ja |
Een werkgever met erkende sociale dienstverrichter verzendt de aangifte
Kanaal | Ontvangt de werkgever met sociale dienstverrichter de notificatie? | Ontvangt de sociale dienstverrichter de notificatie? | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Personeelsbestand | ja | ja | ||||
Batch | ja | ja | ||||
Dimona (niet-beveiligd) | neen | ja |
Een werkgever met niet-erkende sociale dienstverrichter verzendt de aangifte
Kanaal | Ontvangt de werkgever met sociale dienstverrichter de notificatie? | Ontvangt de sociale dienstverrichter de notificatie? | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Personeelsbestand | ja | ja | ||||
Batch | ja | ja | ||||
Dimona (niet-beveiligd) | ja | neen |
Een erkende sociale dienstverrichter verzendt de aangifte
Kanaal | Ontvangt de werkgever met sociale dienstverrichter de notificatie? | Ontvangt de sociale dienstverrichter de notificatie? | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Personeelsbestand | neen | ja | ||||
Batch | neen | ja | ||||
Dimona (niet-beveiligd) | neen | ja |
Een niet-erkende sociale dienstverrichter verzendt de aangifte
Kanaal | Ontvangt de werkgever met sociale dienstverrichter de notificatie? | Ontvangt de sociale dienstverrichter de notificatie? | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Personeelsbestand | ja | ja | ||||
Batch | neen | ja | ||||
Dimona (niet-beveiligd) | ja | neen |
Waarheen wordt de notificatie verstuurd?
De notificatie komt in de e-Box Enterprise van uw onderneming terecht, tenzij u een batchverzender bent. Als u geen toegangsbeheerder lokale beheerder hebt aangeduid die toegang heeft tot de beveiligde omgeving van het portaal, ontvangt u een papieren exemplaar per post.
Een notificatie betwisten
De notificatie geldt als het wettelijke bewijs dat u de aangifte correct hebt ingevuld.
Bent u het niet eens met de notificatie? Vanaf de ontvangst van de notificatie hebt u vijf werkdagen tijd om eventuele fouten via Dimona te verbeteren.
Voor vragen kan u terecht bij de cel Dimona van de RSZ:
- per telefoon:
+32 (0)2 509 59 59 - per mail op: contact@rsz.fgov.be
Het personeelsbestand consulteren
Bijna onmiddellijk na verzending van de aangifte kunt u de gegevens van de aangifte en hun resultaten consulteren in het personeelsbestand. U heeft een gebruikersnaam en wachtwoord nodig om het personeelsbestand te kunnen gebruiken.