Het portaal van de sociale zekerheid gebruikt cookies om de site gebruiksvriendelijker te maken.

Meer weten× Ik begrijp het

Ga naar hoofdinhoud

Instellingen

De 13 instellingen van de sociale zekerheid (OISZ) die hieronder worden voorgesteld beheren de Belgische sociale zekerheid. Elk van hen heeft een specifieke verantwoordelijkheid.

De FOD Sociale Zekerheid vervult drie strategische taken:

  • coördinatie en ondersteuning van het sociaal beleid,
  • aanbod van sociale dienstverlening aan de gebruikers,
  • bestrijding van internationale sociale fraude.

De hoofdopdracht van de FOD blijft de coördinatie van de sociale zekerheid en beleidsadvies, met voorbereidend juridisch werk en microsimulaties. De FOD verzamelt en analyseert de cijfergegevens van de sociale bescherming. Daarnaast is er een belangrijke internationale opdracht inzake socialezekerheidsakkoorden met andere landen en de strijd tegen internationale sociale fraude.

Tenslotte heeft de FOD ook een concrete en specifieke opdracht voor bepaalde uitkeringen aan personen met een handicap en herbergt ze diverse adviesraden voor specifieke doelgroepen (Kunstwerkcommissie, arbeidsrelaties, vrijwilligers, ouderen).

 


Instellingen

De Federale Pensioendienst (FPD) vervult 4 grote opdrachten:

  • hij informeert en adviseert de burger over zijn of haar (toekomstig) pensioen. Hij vervult deze opdracht door helder en open te communiceren via verschillende communicatiekanalen die aangepast zijn aan de behoeften van verschillende doelgroepen;
  • hij bepaalt de pensioenrechten en kent ze toe. Hiervoor berekent hij de pensioenen van werknemers en ambtenaren, en de inkomensgarantie voor ouderen (IGO). Hij informeert vervolgens de (toekomstige) gepensioneerden over hun rechten;
  • hij betaalt de pensioenen, IGO, renten en uitkeringen uit van de werknemers, ambtenaren en zelfstandigen. De FPD zorgt voor een correcte en stipte betaling. De FPD ondersteunt de slachtoffers en/of rechthebbenden van slachtoffers van terreurdaden financieel (herstelpensioenen, terugbetaling van bepaalde medische kosten, enz.);
  • hij ondersteunt het beleidswerk. Hiervoor stelt hij zijn gegevens, analyses en expertise op strategisch, juridisch, financieel en actuarieel vlak ter beschikking van de beleidsmakers.

Instellingen

Sigedis is een openbare vereniging zonder winstoogmerk die in 2006 werd opgericht door de socialezekerheidsinstellingen. De vzw onderscheidt zich als unieke gegevensbron. Ze biedt end-to-end-oplossingen aan iedereen die gegevens nodig heeft op het vlak van persoonsidentificatie, loopbaan en pensioen.

Sigedis biedt omvattende, betrouwbare en kwaliteitsvolle data die elke individuele eindgebruiker of professionele gebruiker eenvoudig kan gebruiken, gaande van gestructureerde data-uitwisseling over geautomatiseerde antwoordalgoritmes tot onlinediensten voor burger zoals mycareer.be en mypension.be.

Verder biedt Sigedis ook technische ondersteuning aan het netwerk van de sociale zekerheid. Dankzij hun expertise in data gerelateerde diensten, helpen ze partnerinstellingen om een betere dienstverlening te bieden en informatie te verstrekken aan de burgers. Op die manier is Sigedis een drijvende kracht achter de ontwikkeling van e-governmentoplossingen die tot de meest performante en transparante van Europa behoren.


Instellingen

Op vraag van en samen met beleidsverantwoordelijken, werkgevers- en werknemersorganisaties staat de RSZ in voor:

  • een correcte en tijdige inning van de sociale bijdragen,
  • het verzamelen en controleren van loon- en arbeidstijdgegevens,
  • het begeleiden van werkgevers en sociale dienstverrichters bij hun aangiften,
  • de financiering van het stelsel van de sociale zekerheid,
  • het ondersteunen van het regionale doelgroepenbeleid met de bijdrage-inning,
  • het beheer van de sociale zekerheid voor zeelieden, expats en het Fonds Sociale Maribel.

De RSZ hecht veel belang aan het behouden en versterken van de sociale bescherming van alle werknemers in België. Naast het controleren van aangiftes van werkgevers, spoort de RSZ ook fraude en andere vormen van misbruik en uitbuiting op. Gegevens over tewerkstelling, lonen en arbeidstijden die de RSZ verzamelt, worden in de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid gedeeld.


Instellingen

De HVW begeleidt de sociaal verzekerde, die een werkloosheidsuitkering of een daarmee verband houdende uitkering wil aanvragen, bij het opstellen van zijn uitkeringsaanvraag en zijn administratief dossier.
Ze informeert de sociaal verzekerde over zijn rechten en plichten, met name wat betreft:

  • de inschrijving als werkzoekende;
  • de termijnen waarbinnen bepaalde vormvereisten moeten worden vervuld.

Ten slotte zorgt zij voor de uitbetaling van de werkloosheidsuitkeringen, maar ook van de jongerenvakantie.
Haar taken worden gedetailleerd beschreven in de wetgeving over werkloosheid. Ze is gevestigd in Brussel en heeft 35 kantoren verspreid over het hele land.


Instellingen

Het RSVZ beschermt het sociaal statuut van zelfstandige ondernemers - vanaf de oprichting van hun zaak tot na hun pensioen - en draagt zo bij tot hun sociaal en economisch welzijn.

Het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen (RSVZ) beheert de sociale zekerheid van de zelfstandigen.

Het RSVZ beschikt over een eigen socialeverzekeringsfonds, de Nationale Hulpkas, dat zoals de andere fondsen instaat voor de toepassing van de sociale wetgeving. Het RSVZ verzorgt ook het secretariaat voor het Algemeen Beheerscomité voor het sociaal statuut der zelfstandigen (ABC).

Verder behandelt het RSVZ de aanvragen voor vrijstelling van sociale bijdragen bij de Dienst Vrijstelling van bijdragen (DVR) en strijdt de directie Eerlijke Concurrentie tegen sociale fraude om eerlijke concurrentie voor zelfstandigen te waarborgen.


Instellingen

De POD MI heeft als missie:

  • het recht op maatschappelijke integratie te verdedigen,
  • armoede en sociale uitsluiting te bestrijden,
  • sociale cohesie te bevorderen,
  • duurzame ontwikkeling van grote steden te waarborgen.

Met die missie wil de POD MI een menswaardig bestaan waarborgen voor iedereen die uit de boot valt, in armoede leeft en geen recht meer heeft op andere vormen van bijstand zoals werkloosheidsuitkeringen, invaliditeitsuitkeringen, enz.

De POD MI bereidt dus een inclusief federaal beleid voor om armoede en uitsluiting in al hun dimensies te bestrijden, rekening houdend met de Belgische en Europese problematiek.


Instellingen

De opdrachten van Fedris hebben te maken met:

  • arbeidsongevallen en beroepsziekten in de privésector,
  • beroepsziekten binnen de plaatselijke en provinciale overheidsdiensten,
  • arbeidsongevallen in de publieke sector (in beperkte mate).

Voor arbeidsongevallen heeft Fedris een controlerende taak tegenover werkgevers en verzekeringsondernemingen.

Fedris vergoedt de slachtoffers (of rechthebbenden) van beroepsziekten, de slachtoffers van arbeidsongevallen, of hun rechthebbenden. Als Fedris een schadevergoeding betaalt aan een werknemer met een arbeidsongeval of een beroepsziekte, is dat bedrag afkomstig uit het Globaal Beheer van de sociale zekerheid.

Fedris doet aan preventie en wil beroepsziekten en arbeidsongevallen helpen te voorkomen.

Fedris informeert de slachtoffers, de verzekeringsondernemingen en de Minister van Sociale Zaken.


Instellingen

Het RIZIV heeft een dubbele missie. Ze staan ervoor in dat:

  • elke verzekerde ongeacht zijn situatie effectief toegang heeft tot en vergoed wordt voor de nodige kwalitatieve geneeskundige zorgen (toegankelijkheid), die doeltreffend en in overeenstemming met de tariefafspraken (tariefzekerheid) verleend worden,
  • de verzekerde werknemers en zelfstandigen een adequaat vervangingsinkomen ontvangen bij arbeidsongeschiktheid of ouderschap en dat hen reële kansen op re-integratie na een arbeidsongeschiktheid worden aangeboden.

Het RIZIV wil de middelen die de samenleving bestemt voor de verzekering geneeskundige verzorging en uitkeringen (VGVU), zo inzetten dat:

  • ze de werking van de zorgverleners (artsen, verpleegkundigen, kinesitherapeuten, andere individuele zorgverleners maar ook ziekenhuizen, laboratoria, enz) en ziekenfondsen adequaat ondersteunen
  • de patiënten de mogelijkheid hebben een vergoeding aan te vragen bij geleden schade ten gevolge van medische ongevallen,
  • ze doelmatig en doeltreffend gebruikt worden,
  • alle betrokkenen de wettelijke verplichtingen naleven.

Instellingen

De KSZ is de motor en coördinator van het e-government in de Belgische sociale sector. Dankzij het elektronisch netwerk van de sociale sector dat ze beheert, legt ze de basis van een dynamiek van gecontroleerd en veilig delen van informatie met betrekking tot de sociaal verzekerden en de werkgevers. Bovendien streeft de KSZ dagelijks naar een administratieve vereenvoudiging binnen de sociale zekerheid met respect voor het privéleven.

De KSZ heeft daarvoor een elektronisch netwerk uitgebouwd dat de verschillende instellingen van sociale zekerheid met elkaar verbindt. Het netwerk verbindt ongeveer 3000 actoren die belast zijn met de sociale bescherming. De KSZ werkt aan de uitbreiding van het netwerk tot onder meer bepaalde overheidsdiensten en overheidsinstellingen van de deelentiteiten.


Instellingen

De Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening past het stelsel van de werkloosheidsverzekering en een aantal tewerkstellingsmaatregelen toe. De RVA is ook verantwoordelijk voor het stelsel van loopbaanonderbreking en tijdskrediet.

De RVA werkt op zes domeinen:

  • preventie
  • vergoeding
  • (her)inschakeling
  • verzoening van het privéleven met het beroepsleven
  • informatie
  • controle

De RVA neemt deel aan de voorbereiding en de evaluatie van de reglementeringen hierover. Ze wil sociale bescherming bieden en transities op de arbeidsmarkt ondersteunen en een referentiepunt zijn voor goed beheer en klantgerichtheid.


Instellingen

De HZIV verzekert alle prestaties binnen de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, net zoals de ziekenfondsen, maar onder een publiek statuut:

  • tegemoetkoming in de kosten voor geneeskundige verstrekkingen,
  • uitkering bij loonverlies (door ouderschap, ziekte of invaliditeit).

Het publieke statuut van de HZIV impliceert dat ze:

  • iedereen verwelkomt die een beroep doet op haar diensten, ongeacht het medisch, economisch, cultureel of filosofisch profiel van de verzekerde,
  • uitsluitend het systeem van de verplichte verzekering toepast.

De dossiers van de verzekerden die voor de HZIV gekozen hebben als verzekeringsinstelling (ziekenkas) worden in de gewestelijke HZIV-kantoren verwerkt.


Instellingen

De Rijksdienst voor jaarlijkse vakantie (RJV) is verantwoordelijk voor het beheer van en de controle op de jaarlijkse vakantiesector van de arbeiders en de kunstenaars.

Voor deze categorieën van werknemers berekenen de vakantiefondsen de vakantieduur en het bedrag van het vakantiegeld waar elke werknemer recht op heeft naargelang de prestaties die hij geleverd heeft. Voor de bedienden wordt het recht op vakantiegeld door de werkgever vastgelegd.


Instellingen