Uw browser laat geen javascript toe. Om die reden zijn bepaalde functionaliteiten niet voorhanden.
Gestructureerde berichten overmaken

Een gestructureerd bericht overmaken via FTP

Veelgestelde vragen

Algemeen

  • Wat is FTP?

    Het File Transfer Protocol (FTP) is een netwerkprotocol dat de uitwisseling van documenten van de ene computer naar de andere mogelijk maakt. Het standaardiseert een aantal processen die vaak verschillen tussen besturingssystemen onderling.

  • Waar vindt u FTP?

    U werkt met Windows:

    Windows-computers hebben een standaard FTP-client.

    U kunt ook ‘FTP client’ invoeren in een zoekmotor. Op het Internet is zowel gratis als betalende FTP-client-software te vinden.

    Het staat u vrij de FTP-client te kiezen die het best aan uw behoeften beantwoordt.

    U werkt met Linux:

    In het standaardpakket van Linux is een FTP-client inbegrepen.

    U kunt ook ‘FTP client’ invoeren in een zoekmotor. Op het Internet is zowel gratis als betalende FTP-client-software te vinden.

    Het staat u vrij de FTP-client te kiezen die het best aan uw behoeften beantwoordt.


    U werkt met Apple:

    Apple-computers hebben een standaard FTP-client.

    Er bestaan meerdere FTP-clients voor Apple. U kunt ze vinden via de website www.apple.com neues Fensterof door ‘FTP & Apple’ in te voeren in een zoekmotor.

  • Welke stappen moet u ondernemen om FTP te kunnen gebruiken?

    1. Kies een gekwalificeerd certificaat.
    2. Kies een FTP-client.
    3. Verbind u met het extranet van de Sociale Zekerheid.
    4. Configureer het netwerk voor de verzender.
    5. Activeer het verzendernummer en het FTP-kanaal.
  • Hoe registreert u zich als FTP-verzender?

    Alleen de Lokale (Co-)beheerder van elke hoedanigheid kan een verzendernummer registreren en een kanaal activeren op www.socialsecurity.be. Hij moet daarbij de volgende stappen volgen:

    1. Klik op 'Gestructureerde berichten'.
    2. Klik op 'De configuratiegegevens opslaan'.
    3. Klik op 'Volgende'.
    4. Voer de contactgegevens van de technische gebruiker in.
    5. Klik op 'Volgende'.
    6. Kies het kanaaltype 'FTP'.
    7. Het type verbinding is ‘Router’.
    8. Laad de publieke sleutel van uw certificaat op.
    9. Vink de toepassing(en) aan waarvoor u via dit kanaal bestanden wenst te verzenden.
    10. Klik op ‘'Volgende'’.
    11. Kies de gebruikersnaam van de technische gebruiker.
    12. Kies het wachtwoord van de technische gebruiker.
    13. Klik op 'Volgende'.
    14. Klik op 'Bevestigen'.

Certificaten

  • Hoe kunt u uw publieke sleutel opladen in de FTP-server?

    U moet de publieke sleutel van uw gekwalificeerd certificaat opladen wanneer u uw FTP-kanaal aanmaakt op de portaalsite van de Sociale Zekerheid. Uw private sleutel moet u opladen in uw FTP-client. Gelieve daarvoor de documentatie van uw FTP-client te raadplegen. We raden u aan uw private sleutel met een wachtwoord te beschermen.

Berichten sturen

  • Hoe verstuurt u een gestructureerd bericht?

    Om via FTP berichten over te maken aan de RSZ heeft u toegang nodig tot de FTP-server van het transferpunt van de Sociale Zekerheid. Daarvoor moet u zich verbinden met het extranet van de Sociale Zekerheid en zich aanmelden met uw gebruikersnaam en wachtwoord.

    Op die server heeft u toegang tot een folder die voor u voorbehouden is. Die bestaat uit een aantal subfolders waarin u de bestanden kunt plaatsen die u aan de RSZ wilt overmaken:

    • IN
    • INTEST
    • INTEST-S

    De folder bevat ook enkele subfolders waarin u bestanden die de RSZ voor u aangemaakt heeft, kunt terugvinden:

    • IN
    • OUTTEST
    • OUTTEST-S

    Bestanden plaatsen

    Open in uw FTP-client de map waarin u uw bestanden wenst te plaatsen.

    • Productiebestanden DmfA, ASR, Dimona, Tijdelijke Werkloosheid en Unieke Werfmelding (extensie R) -> map IN
    • Test-/Simulatiebestanden ASR, Dimona, Tijdelijke Werkloosheid en Unieke Werfmelding en DmfA-circuittestbestanden (extensie T) -> map INTEST
    • DmfA-aangiftetestbestanden en ‘ASR ZIV’ (extensie S) -> map INTEST-S

    Bestanden ophalen

    Zodra de aangiftes verwerkt zijn, zult u de antwoorden (ACRF’s, Notificaties, ...) terugvinden in de respectievelijke mappen :

    • Productiebestanden DmfA, ASR, Dimona, Tijdelijke Werkloosheid en Unieke Werfmelding (extensie R) -> map OUT
    • Test-/Simulatiebestanden ASR, Dimona, Tijdelijke Werkloosheid en Unieke Werfmelding en DmfA-circuittestbestanden (extensie T) -> map OUTTEST
    • DmfA-aangiftetestbestanden en ‘ASR ZIV’ (extensie S) -> map OUTTEST-S

    Het is de bedoeling dat u de bestanden in deze mappen kopieert naar een plaats op een server of PC bij u, en de gekopieerde bestanden vervolgens wist uit de OUT-mappen op onze server.

    Omdat wij ruimte moeten voorzien voor alle verzenders, kunnen wij de uitgaande bestanden niet onbeperkt ter beschikking houden.

  • Wat is de maximum grootte van het aangiftebestand?

    Om redenen die te maken hebben met de controle van de handtekening, is de maximum grootte per bestand beperkt tot 200 MB.

  • Welke bestanden moet u toevoegen aan de gestructureerde berichten?

    Wanneer u gestructureerde berichten verstuurt per FTP, moet u twee bestanden aan uw aangiftebestand (FI) toevoegen: het handtekeningbestand (FS) en het GO-bestand.

Verbinding

  • Hoe kunt u uw FTP-client configureren?

    1. Typ de naam van de host in ftp.socialsecurity.be.
    2. Voer de port 21 in.
    3. Voer de gebruikersnaam van de technische gebruiker in.
    4. Voer het wachtwoord in.