Uw browser laat geen javascript toe. Om die reden zijn bepaalde functionaliteiten niet voorhanden.
Naar de inhoud van deze pagina

Voor wie is Check In and Out at Work bedoeld?

De onlinedienst Check In and Out at Work is er zowel voor werkgevers en opdrachtgevers als voor het personeel dat de werken uitvoert. Voorlopig gebruikt u de onlinedienst voor werken in de schoonmaaksector.

Werkgevers

Als werkgever, aannemer of bedrijf dat een contract heeft met een opdrachtgever, moet u ervoor zorgen dat uw werknemers, onderaannemers en werknemers van onderaannemers geregistreerd zijn. U moet:

  • een registratiesysteem ter beschikking stellen van de onderaannemers op wie u beroep doet, of met wederzijdse instemming overeenkomen dat de aannemer en eventuele onderaannemers een alternatieve registratiewijze toepassen
  • ervoor zorgen dat gegevens voor uw onderneming effectief en correct geregistreerd worden en doorgestuurd worden naar de gegevensbank
  • uw werknemers een registratiemiddel bezorgen dat compatibel is met het registratieapparaat op de arbeidsplaats
  • uw personeel informeren over de registratieprocedure. Uw medewerkers vinden meer informatie over de registratie onder Check In and Out at Work op het portaal Burger van de sociale zekerheid.

Zelf gebruikt u de onlinedienst Check In and Out at Work om de registraties van uw personeel te raadplegen.

Fouten in de registratie melden

Neem binnen de 30 dagen na de registratiedatum contact op met de RSZ om wijzigingen aan registraties van uw eigen personeel aan te vragen. U moet daarbij ook de nodige bewijsstukken leveren.

Werknemers, zelfstandigen, uitzendkrachten en stagiairs

Werknemers, zelfstandigen, uitzendkrachten en stagiairs moeten het begin en het einde van hun activiteiten op de werkplaats registreren. Ook hun rustpauzes moeten ze aangeven.

Zij gebruiken Check In and Out at Work om:

  • zichzelf in real time te registreren, en
  • hun eigen registraties te raadplegen.

Zelfstandigen die beroep doen op onderaannemers zijn gebonden aan dezelfde regels als werkgevers.

Organisaties die gebruik maken van een uitzendkracht moeten het registratiemiddel ter beschikking stellen aan die uitzendkracht, of de registratiemethode contractueel vastleggen.

Fouten in de registratie melden

Werknemers die een fout zien in hun registratie, moeten die binnen de 30 dagen na de registratiedatum aan hun werkgever melden.

Zelfstandigen nemen contact op met de RSZ voor eventuele wijzigingen in hun registraties.

Buitenlandse werknemers en zelfstandigen

Om toegang te krijgen tot de beveiligde onlinedienst Check In and Out at Work, moeten buitenlandse werknemers en zelfstandigen beschikken over erkende digitale sleutels zoals itsme, eIDAS of e-mail TOTP. Dit geldt zowel voor Belgische als voor niet-Belgische werknemers en zelfstandigen.

Hieronder lijsten we de digitale sleutels op:

  1. itsme: als ze een Belgische, Luxemburgse of Nederlandse elektronische identiteitskaart hebben, kunnen ze deze digitale sleutel gebruiken. Ze moeten hiervoor wel de itsme-app op hun smartphone installeren. Meer informatie op de itsme-pagina van de website van het CSAM-Helpcentrum .pdf - Nieuw venster.
  2. eIDAS: als ze geen Belgische identiteitskaart hebben, maar wel een ander erkend Europees elektronisch identificatiemiddel, kunnen ze deze digitale sleutel gebruiken. Om te weten of hun elektronisch identificatiemiddel in aanmerking komt, kiezen ze bij de aanmelding ‘Aanmelden met Europees erkend inlogmiddel’. Ze krijgen dan een overzicht van de landen die een actief elektronisch identificatiemiddel hebben.

    Wanneer ze voor het eerst willen aanmelden bij eIDAS, hebben ze hun Europees elektronisch identificatiemiddel .pdf - Nieuw venster, hun e-mailadres en hun telefoonnummer nodig. Meer informatie op de eIDAS-pagina van de website van het CSAM-Helpcentrum .pdf - Nieuw venster.
  3. e-Mail TOTP: ondersteunt hun land de digitale sleutels itsme of eIDAS niet en/of beschikken ze niet over een Belgisch nationaal identificatienummer (bis-nummer), dan moeten ze een afspraak maken voor een videogesprek met Sigedis, de partner van de instellingen voor sociale zekerheid met betrekking tot persoonsidentificatie. Die afspraak maken ze op de belgianID-website .pdf - Nieuw venster. Via controle van een aantal documenten gaat Sigedis na of ze al over een bis-nummer beschikken. Indien nodig, wordt er een nummer aangemaakt. Via het videogesprek helpt Sigedis hen om een digitale sleutel te krijgen.