Check In and Out at Work
Check In and Out at Work is de onlinedienst voor het registreren van aanwezigheden op het werk.
Wat houdt de registratie in Check In and Out at Work precies in?
De verantwoordelijkheid voor de registratie ligt zowel bij u als entiteit die iemand aan het werk zet, als bij de persoon die het werk uitvoert.
Werknemers, zelfstandigen, uitzendkrachten en stagiairs registreren zelf hun aanwezigheid op de werkplek, in real time. Als werkgever kunt u de registratie niet op voorhand doen.
Er zijn twee soorten registratie: in en uit. De registratie ‘in’ moet worden gedaan wanneer de persoon die het werk uitvoert het werk begint. De registratie ‘uit’ moet gebeuren aan het einde van de activiteit. Ook rustpauzes moeten geregistreerd worden.
Aanwezigheidsregistratie in de schoonmaaksector
Vanaf 1 september 2024 is de registratie van het begin en het einde van de activiteiten en rustpauzes verplicht voor elke werknemer die bepaalde schoonmaakactiviteiten uitvoert. Het gaat enkel om ‘activiteiten die als doel hebben een onroerend goed schoon te maken voor rekening van een derde partij’ en waarvan de aangifte onderworpen is aan de voorwaarden van de drempelbedragen die gelden voor alle werken van het type ‘onroerende staat’.
Informeer uw medewerkers
Breng uw medewerkers op de hoogte van de verplichting tot registratie en de manier waarop ze zich kunnen registreren:
- Brochure voor schoonmakers .pdf - Nieuw venster
- Poster 1 voor de werkplaats .pdf - Nieuw venster
- Poster 2 voor de werkplaats .pdf - Nieuw venster
Wettelijke basis
De wettelijke basis voor de aanwezigheidsregistratie in de schoonmaaksector vindt u in de Programmawet 26/12/2022, titel 4, hoofdstuk 1, art. 22 tot 48, en hoofdstuk 2, art. 49 (§9 art. 30 bis van de wet van 27/06/69).