Uw browser laat geen javascript toe. Om die reden zijn bepaalde functionaliteiten niet voorhanden.
Naar de inhoud van deze pagina

Hoe registreren uw medewerkers aanwezigheden in Check In and Out at Work?

Als werkgever mag u uw medewerkers niet registreren. Zij moeten zelf hun aanwezigheid registreren, in real time op hun werkplaats. U moet wel registratiemiddelen ter beschikking stellen. U hebt de keuze uit verschillende kanalen, en u mag er ook meerdere combineren. Informeer uw personeel over de te gebruiken kanalen.

Aanwezigheidsregistratie met een smartphone

De Aangifte van Werken voor uw schoonmaakprestaties, genereert een QR-code of een specifieke URL voor de aanwezigheidsregistratie van uw medewerkers.

Geef deze QR-code of URL aan uw medewerkers. Als die ze gebruiken, wordt automatisch het technische nummer van de Aangifte van Werken opgehaald dat overeenkomt met de werkplaats van de werknemer.

Als uw werknemer de onlinedienst Check In and Out at Work wil gebruiken zonder aangeleverde QR-code of URL, heeft die het nummer van uw Aangifte van Werken nodig.

U bent er zeker van dat de registratie in orde is wanneer u in de onlinedienst een bevestiging van het tijdstip van registratie ontvangt. Raadpleeg dus Check In and Out at Work om te controleren of alles in orde is. Gebruik de knop Raadpleeg de aanwezigheidregistraties op deze pagina.

Aanwezigheidsregistratie via webservice

Als u de webservice van de RSZ als transmissiekanaal gebruikt, registreren uw medewerkers zich met een badge, track and trace, of een andere toepassing. U kunt met de webservice de aanwezigheidsregistraties van uw personeel en van uw onderaannemers raadplegen.

Uw bestaande systeem communiceert met de webservice om aanwezigheden op werkplaatsen te registreren. U kunt de webservice integreren in uw plannings-, track-and-trace- of registratiesysteem. Neem contact op met uw softwareleverancier om REST-webservice te installeren.

Stappen voorafgaand aan de integratie van de REST-webservice

Zoals bij elke REST-API (Representational State Transfer API), moet u vóór de integratie van de REST-webservice in uw IT-systeem een aantal stappen doorlopen:

  1. De registratie van het toegangsbeheer van uw onderneming.
  2. De configuratie van het REST-kanaal in Chaman.
  3. Het verkrijgen van een toegangstoken.
  4. Het gebruik van het toegangstoken voor contact per telefoon.

Raadpleeg de REST Documentation-website (in het Engels) Nieuw venster voor technische informatie over deze stappen.

REST-webservice van Check In and Out at Work

Met de REST-webservice van Check In and Out at Work integreert u het beheer van de aanwezigheden gemakkelijk in uw bestaande systeem. Met de REST-webservice kunt u:

  • de aanwezigheid van werknemers registreren
  • de aanwezigheden van werknemers en eventuele opmerkingen raadplegen

De aanwezigheden moeten in ‘real time’ geregistreerd worden.
Daarna voert het systeem een asynchrone verwerking uit om eventuele opmerkingen bij deze registraties op te zoeken. Na enkele ogenblikken zijn de resultaten van de verwerking beschikbaar voor raadpleging.

Documentatie en technische informatie over de API vindt u in de tabel hieronder.

Type informatie Versie 1.4.1, geldig vanaf 22/08/2024 Versie 1.3.2, geldig tot 22/08/2024
Deployment in productie 22/08/2024 03/06/2024
Deployment in simulatie 23/07/2024 niet van toepassing
Buitengebruikstelling niet van toepassing 22/08/2024
OpenAPI Download OpenAPI 1.4.1 .zip - Nieuw venster Download OpenAPI 1.3.2 .zip - Nieuw venster
Documentatie Gebruikershandleiding .pdf - Nieuw venster Gebruikershandleiding .pdf - Nieuw venster

Omgevingen

De RSZ biedt 2 omgevingen met de volgende endpoints:

Omgeving Adres
Simulatie https://services-sim.socialsecurity.be/REST/presenceRegistration/v1
Productie https://services.socialsecurity.be/REST/presenceRegistration/v1

Uw tests moet u uitvoeren in de simulatieomgeving.

De productieomgeving mag alleen echte gegevens bevatten, van prestaties die daadwerkelijk geleverd zijn.

Opgelet

De RSZ kent geen certificering toe aan de oplossingen van uw softwareleverancier geen enkele certificering toekent, ook al functioneren ze met de webservices die de RSZ ter beschikking stelt. Dit is namelijk niet de taak van de RSZ.

Onthoud ook dat het feit dat u een beroep doet op een oplossing/software die door een leverancier beheerd wordt, u niet vrijstelt van de aansprakelijkheid die voortvloeit uit de toepassing van de wet.