Dimona voor flexi-job werknemer
Een flexi-werknemer moet gemeld worden met het nieuwe type ‘FLX'. Bij de Dimona-aangifte 'FLX' wordt de loopbaandatabank in (T - 3) geconsulteerd om vast te stellen of er voldaan is aan de minimale prestatievereiste om een flexi-job te mogen uitvoeren. Een tijdige (dus vóór de aanvang van de prestaties) en correcte Dimona-aangifte 'FLX' die de respons 'OK' gekregen heeft, is een absolute voorwaarde om iemand in de Dmfa als flexi-werknemer te kunnen aangeven.
Omdat elk kwartaal opnieuw nagegaan moet worden of aan de minimale prestatiecriteria voldaan is, moet de Dimona aangifte (IN én OUT) steeds per kwartaal gebeuren. Dit geldt ook als de flexi-arbeidsovereenkomst over het kwartaal loopt. (T - 3) is elk 'werk'kwartaal immers een ander 'referentie'kwartaal. De Dimona OUT kan ook nooit via een wijziging 'verlaat' worden, dit in tegenstelling met een Dimona OUT voor een gewone tewerkstelling.
Als de flexi-arbeidsovereenkomst mondeling is, moet er per dag een Dimona gebeuren met vermelding van het begin- en einduur.
De Dimona aangifte voor flexi-jobs kan ten vroegste één maand voor het kwartaalbegin gebeuren. Voor een flexi-job die aanvangt op 1 april, kan de aangifte dus pas gebeuren vanaf 1 maart. De reden hiervoor is dat op het moment dat de aangifte wordt gedaan, een opzoeking gebeurt naar het volume aan prestaties waarmee de werknemer in het kwartaal (T - 3) is aangegeven. Aangezien deze consultatie van de gegevens in het netwerk van de sociale zekerheid moet gebeuren op een moment dat ze voldoende stabiel zijn, kan dat signaal pas gegeven worden ten vroegste één maand voor het kwartaalbegin
Indien de 80% wordt bereikt, wordt als respons op de Dimona-aangifte een 'OK' meegedeeld. Alleen als dat het geval is kan de werknemer als flexi-werknemer worden tewerkgesteld.
Indien de werkgever elementen heeft waaruit blijkt dat de confrontatie van de gegevens ten onrechte een Dimona 'NOK' tot gevolg had, wordt hij aangeraden de dimona aangifte niet onmiddellijk te annuleren, maar contact op te nemen met de RSZ.
Gelieve vanaf 1 december 2015 voor vragen over de nieuwe maatregelen in de Horeca, het nummer 02 509 59 59 te gebruiken, of te mailen naar contact@rsz.fgov.be.