Het portaal van de sociale zekerheid gebruikt cookies om de site gebruiksvriendelijker te maken.

Meer weten× Ik begrijp het

Ga naar hoofdinhoud

Een nieuw, eenvoudiger en gebruiksvriendelijker contactformulier voor de DG HAN

05-06-2023

Het contactformulier van de DG Personen met een handicap (DG HAN) is niet zomaar een formulier! Jaarlijks nemen meer dan 250.000 personen (professionals of personen met een handicap) via deze weg contact met ons op. Dit formulier zit nu in een nieuw jasje.

De DG Personen met een handicap heeft geluisterd naar de professionals die dit contactformulier gebruiken, en die graag een aanzienlijke verbetering van de ergonomie en het gebruiksgemak wilden.

Misschien herinneren jullie je de workshops die werden georganiseerd in 2020 tijdens het project 'Ambassadeur' van de DG of hebben jullie deelgenomen aan de City H@ndi-enquête (bij de gemeentebesturen en OCMW’s in 2021) of aan de Mutuhandi-enquête (bij de ziekenfondsen in 2022).

'Ambassadeur' vormde een eerste stap: een eerste reeks verbeteringen werd doorgevoerd in 2021. Uit de City H@ndi- en Mutuhandi-enquêtes bleek dat dit niet voldoende was. We hebben dus een nieuwe reeks verbeteringen in ons contactformulier aangebracht.

Dit zijn de voornaamste nieuwigheden:

  1. Het formulier telt slechts één pagina, met rolkeuze bovenaan de pagina.
  2. Minder rollen: we gaan van 7 naar 3 met nog steeds een rol voorbehouden voor professionals.
  3. De onderwerpkeuze is gemakkelijker: we gaan van 76 mogelijkheden naar 28.
  4. Er zijn maximaal twee categorieniveaus voor het aanduiden van een onderwerp, in plaats van drie voordien.
  5. Onnodige velden voor het rijksregisternummer en de postcode voor de professional zijn geschrapt.
  6. Meerdere bijlagentoevoegen wordt makkelijker.
  7. Verschillende kleine ergonomische wijzigingen zijn doorgevoerd, zoals het automatisch toevoegen van +32 voor het telefoonnummer (je kan zelf de landcode nog aanpassen).

De DG Personen met een handicap wil de behoeften van haar gebruikers en partners begrijpen en daar doeltreffend aan tegemoetkomen. De wijzigingen die we net vermeldden, zijn niet de laatste, maar wij hopen dat de kwaliteit van onze dienstverlening met deze stap aanzienlijk verbeterd is. Wij stellen alles in het werk om de vragen die ons met het contactformulier gesteld worden, binnen maximaal vijf werkdagen te beantwoorden. Dat is onze nieuwe doelstelling voor 2023.

Bekijk ons vernieuwde contactformulier!

Uitgebreidere informatie over al deze nieuwigheden lees je in onze gedetailleerde toelichting van de wijzigingen (pdf).


Auteur

Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid