Werkkaart
Inhoudstafel
- Betrokken werkgevers
- Betrokken werknemers
- Vermindering van de socialezekerheidsbijdragen en eventuele activering van de werkloosheidsuitkering
- Uitbreiding van het activaplan voor specifieke maatregelen
- Werkkaart
- Uitbetaling van een werkuitkering
- Overzichtstabel doelgroepvermindering langdurig werkzoekenden - activaplan
De werkgever kan voor een werknemer die hij tewerkstelt in het kader van het activaplan slechts de hiervoor beschreven voordelen genieten indien hij betrokkene in dienst neemt tijdens de geldigheidsduur van een werkkaart.
De werkkaart attesteert dat de werkzoekende aan de vereiste voorwaarden voldoet om in het kader van het activaplan te worden aangeworven. Een code duidt aan dat de betrokkene op de dag van zijn indienstneming ingeschreven is als niet-werkend werkzoekende en dat hij voldoet aan het vereiste aantal dagen inschrijving gedurende een periode.
De werkkaart vermeldt duidelijk de periode gedurende dewelke de werkzoekende recht heeft op een werkuitkering evenals de periodes en de forfaitaire bedragen van een doelgroepvermindering waarop de werkgever recht heeft na aanwerving van een werkzoekende.
De werkkaart kan worden aangevraagd hetzij door de werkzoekende zelf hetzij door de werkgever, indien de werkzoekende op het ogenblik van de indienstneming geen geldige werkkaart bezit.
De aanvraag van de werkkaart door de werkgever wordt slechts aanvaard indien zij individueel wordt opgesteld en de identiteit van de werkgever vermeldt alsmede de identiteit van de werknemer, zijn woonplaats en identificatienummer van de sociale zekerheid en de datum van de indienstneming.
De aanvraag van de werkkaart moet alsdan ten laatste de dertigste dag volgend op de dag van de indienstneming ingediend worden bij het bevoegde werkloosheidsbureau.
Indien de aanvraag van de werkkaart buiten deze termijn ingediend wordt, dan wordt de periode gedurende welke de werkuitkering en/of de doelgroepvermindering voor langdurig werkzoekenden kunnen worden toegekend verminderd met een periode die loopt van de dag van de indienstneming tot de laatste dag van het kwartaal waarin de laattijdige indiening van de aanvraag van de werkkaart gesitueerd is.
De werkkaart draagt als begindatum van geldigheid:
- de datum waarop de aanvraag wordt ingediend indien de werkzoekende nog niet in dienst is genomen;
- de datum van de indienstneming indien de werkzoekende reeds in dienst is genomen.
De werkkaart heeft een geldigheidsduur van zes maanden en is geldig voor elke indienstneming die plaatsvindt tijdens haar geldigheidsperiode.
De geldigheid van de werkkaart is verlengbaar met periodes van telkens zes maanden voor zover de werkzoekende aantoont dat hij op de datum van indiening van de nieuwe aanvraag of op de datum van de indienstneming opnieuw voldoet aan de gestelde voorwaarden.
Indien de werkzoekende in de loop van de geldigheidsperiode van zes maanden de leeftijd van 25 jaar, respectievelijk 27 of 45 jaar bereikt, wordt de geldigheid van de werkkaart beperkt tot de dag vóór die waarop de werkzoekende de leeftijd van 25 jaar, respectievelijk 27 of 45 jaar bereikt.
Wanneer een nieuwe werkkaart wordt aangevraagd tijdens de geldigheidsduur van een vorige werkkaart, dan wordt een werkkaart gegeven met dezelfde geldigheidsperiode als de vorige werkkaart.
De bevoegdheid voor het afleveren van een werkkaart werd ingevolge de zesde staatshervorming overgedragen van de RVA naar de Gewesten.
De FOREM en Actiris reiken de werkkaarten in het kader van het activaplan uit aan respectievelijk de inwoners van het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest.
De RVA blijft bevoegd voor het toekennen van de werkkaarten in het Vlaams Gewest tot 31-12-2016 en in de regio van de Duitstalige Gemeenschap tot deze regio beslist om zijn bevoegdheid operationeel uit te oefenen.
De RVA blijft eveneens bevoegd om de werkkaart in het kader van het activaplan preventie en veiligheid toe te kennen.