Uw browser laat geen javascript toe. Om die reden zijn bepaalde functionaliteiten niet voorhanden.
Naar de inhoud van deze pagina

Publieke mandatarissen

Alle private en openbare instellingen waar minstens één persoon werkt die een publiek mandaat uitoefent waarvoor een beloning is toegekend of voorzien, moeten:

  • zich eenmalig inschrijven bij het RSVZ binnen de 3 maanden nadat ze onderworpen zijn aan de wet van 13 juli 2005. Die inschrijving is eenmalig, en
  • jaarlijks een aangifte doorsturen vóór 1 juli.

Inschrijving en aangifte via PMP-online

Voor zowel de inschrijving als de aangifte gebruikt u de onlinedienst PMP-online, met de knop op deze pagina. U kunt nu ook een sociaal secretariaat of een dienstverrichter mandateren om de inschrijving en de aangifte voor uw organisatie te doen.

Private en openbare instellingen moeten aangifte doen van alle publieke mandatarissen die bij hen actief waren in het jaar dat voorafgaat aan de aangifte. Dat geldt ook voor mandatarissen die:

  • in dat jaar geen beloning ontvangen hebben, of
  • een beloning ontvangen hebben die lager is dan de vrijstellingsdrempel van 310 euro.

Geldende bijdragen

De bijdragen gelden voor de beloningen die betaald zijn in het jaar voorafgaand aan de aangifte. Ze worden berekend op basis van een percentage dat toegepast wordt op het brutobedrag dat de vrijstellingsdrempel van 310 euro per mandataris overschrijdt. Dat percentage is wettelijk vastgelegd.

Nadat u de aangifte ingediend hebt, ziet u het bedrag dat u jaarlijks moet betalen en de betalingsmodaliteiten verschijnen in de onlinedienst. U kunt dan ook een overzicht van de aangifte en het bedrag afdrukken.

In principe moet de betaling elk jaar vóór 1 juli uitgevoerd zijn. De betalingsdatum is de dag waarop rekening BE11 6790 0007 2748 van het RSVZ gecrediteerd wordt.

Meer details over de regelgeving rond publieke mandatarissen vindt u:

PMP-online gebruiken

Als uw onderneming nog geen toegang tot de beveiligde onlinediensten heeft, moet u haar eerst bij de RSZ identificeren als werkgever. Om PMP-online te gebruiken, moet u:

  • zich aanmelden met uw elektronische identiteitskaart (eID), en
  • gebruikersrechten hebben voor de onlinedienst (toegekend door de Toegangsbeheerder van uw onderneming).

U wordt gevraagd om zich bij het RSVZ in te schrijven wanneer u zich voor het eerst in PMP-online aanmeldt. De gegevens van uw instelling die in de onlinedienst worden getoond, bevestigen uw inschrijving.