2.1.2. Toekenning van een ondernemingsnummer
Een nieuw opgericht provinciaal of plaatselijk bestuur - d.w.z. een bestuur dat in toepassing van artikel 2, eerste lid, 3° van de wet van 12 mei 2014 tot oprichting van de Dienst voor bijzondere socialezekerheidsstelsel als werkgever bij de DIBISS aangesloten wordt - moet met een aangetekend schrijven een kopie of afschrift van zijn statuten en het aansluitingsformulier R1 dat beschikbaar is op de portaalsite van de sociale zekerheid, overmaken aan de Dienst.
In eerste instantie onderzoekt de DIBISS de statuten van het provinciaal of plaatselijk bestuur. De statuten moeten - afhankelijk van de aard van het bestuur - opgesteld zijn conform de toepasselijke bepalingen in de geldende wetgeving (zie 1.1.).
Slechts nadat het onderzoek van de statuten uitgewezen heeft dat deze in overeenstemming zijn met voormelde wetsbepaling kan het bestuur bij de DIBISS worden aangesloten.
De DIBISS zal voor het nieuwe bestuur het nodige doen in verband met de toekenning van een uniek ondernemingsnummer.
Dit nummer bestaat uit tien cijfers en moet gebruikt worden wanneer het bestuur in contact treedt met eender welke overheidsinstelling.
De DIBISS verleent een ondernemingsnummer zowel aan de besturen die als werkgever optreden als aan diegene die geen personeel tewerkstellen.