Het portaal van de sociale zekerheid gebruikt cookies om de site gebruiksvriendelijker te maken.

Meer weten× Ik begrijp het

Ga naar hoofdinhoud

Huishoudhulp

Heb je af en toe een helpende hand in het huishouden nodig? Neem dan zelf een huishoudelijke hulp in dienst, of schakel huishoudhulp in op basis van het dienstenchequesysteem.

Wil je zelf iemand aanwerven die je huishoudelijke taken uit handen neemt? Dan moet je je bij de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) als werkgever identificeren en aan alle wettelijke verplichtingen rond socialezekerheidsbijdragen voldoen.

Wil je huishoudhulp inschakelen met dienstencheques? Met het systeem van de dienstencheques doe je als privépersoon een beroep op een werknemer van een erkend dienstenchequebedrijf. Je betaalt de geleverde diensten met een dienstencheque per uur.

Als vrouwelijke zelfstandige heb je na je bevalling recht op 105 gratis dienstencheques. Vraag ze aan via je socialeverzekeringsfonds. Je mag deze dienstencheques alleen gebruiken voor huishoudelijke hulp. Ben je zelfstandig, en vader of co-ouder? Dan heb je na de bevalling recht op een compensatie (geboortehulp) als je dienstencheques aankoopt.

Elke burger die huispersoneel tewerk stelt (met een arbeidsovereenkomst) voor huishoudelijke prestaties van overwegend manuele aard, zoals bijvoorbeeld poetsen, strijken of tuinhulp, wordt als een werkgever beschouwd. Je moet voor je personeel dus socialezekerheidsbijdragen betalen.

Wat moet ik doen als ik huishoudpersoneel tewerk stel?

Wie zelf huispersoneel tewerkstelt, moet:

Sommige occasionele niet-beroepsmatige prestaties die niet van manuele aard zijn, blijven vrijgesteld van socialezekerheidsbijdragen. De voorwaarde is wel dat het huispersoneel maximaal 8 uur per week presteert bij één of meerdere werkgevers samen. Dat geldt voor bijvoorbeeld:

  • babysitten,
  • oudere personen gezelschap houden,
  • boodschappen doen, of
  • minder mobiele personen begeleiden.

Ook voor dienstencheques geldt deze regelgeving niet, omdat die tewerkstelling via een derde gebeurt.

Heb je vragen?

Bel het contactcenter op 02 511 51 51, iedere werkdag tussen 7 en 20 uur.

Meer informatie vind je onder Huispersoneel in de Administratieve instructies voor werkgevers, in het luik Werkgever van dit portaal.


Instellingen

Dienstencheques zijn een regionale bevoegdheid

Dienstencheques vallen onder de bevoegdheid van de regio’s. Je woonplaats bepaalt in welke regio je dienstencheques kan bestellen.

Op de regionale websites over dienstencheques vind je alle informatie over het gebruik, de bestelwijze, de fiscale aftrekbaarheid…