B. DIMONA new
(april 2010)
Na elf jaar krijgt Dimona een nieuw kleedje. In de loop van dit jaar zullen een aantal veranderingen gebeuren, een deel ervan vanaf 6 april en andere pas vanaf oktober. Als u een ‘web gebruiker’’ bent, zult u vanaf mei 2010 toegang hebben tot Dimona New. Voor ‘batch aangevers’ is er een overgangsperiode die zal lopen tot 30 september 2010.
Centraal in deze vernieuwingen staat:
- enerzijds een technologische sprong die de overgang maakt van edifact naar XML; dit zal bijdragen tot een betere elektronische communicatie en zal het mogelijk maken om nieuwe diensten te ontwikkelen
- anderzijds de wens om de glossaria van de verschillende toepassingen op de portaalsite te harmoniseren zodat de gemeenschappelijke gegevens volgens dezelfde regels geëncodeerd kunnen worden.
Concreet zullen deze veranderingen het volgende betreffen:
1. Het proces van de identificatie van de werkgever:
Een RSZ-nummer of een ondernemingsnummer is een gegeven dat absoluut vereist is om een Dimona te kunnen verrichten. Wie dus geen van beide nummers heeft, zal zich eerst als werkgever moeten laten identificeren alvorens zijn eerste Dimona te kunnen doen. Vanaf 4 mei 2010, zal het mogelijk zijn deze identificatie te doen met een nieuwe elektronische toepassing ‘Wide’ (Werkgeversidentificatie - identification des employeurs). Deze toepassing zal beschikbaar zijn op de portaalsite.
2. Concepten en terminologie:
‘Relatie werkgever-werknemer’ vervangt ‘arbeidsrelatie’.
Deze relatie van het koppel werkgever-werknemer, bevat de stabiele gegevens (identificatienummer van de werkgever, INSZ van de werknemer, begindatum van de relatie en (eventueel) de einddatum), die dus ongewijzigd blijven zelfs in geval van de creatie, het afsluiten, het wijzigen of het annuleren van een periode. Deze relatie begint met de eerste aanwerving van de werknemer en eindigt aan het einde van zijn laatste tewerkstellingsperiode. In het personeelsbestand, is de relatie ‘werkgever-werknemer’ het eerste consultatieniveau. Het tweede niveau bevat de Dimona periodes.
‘Dimona periode’ vervangt ‘tewerkstellingsperiode’, ‘Dimona relatie’ en ‘tijdsblok’.
Een periode wordt gecreëerd door een aangifte IN, dus aan het begin van iedere nieuwe tewerkstelling van de werknemer. Zij wordt afgesloten aan het einde van iedere tewerkstelling. De relatie werkgever-werknemer daarentegen blijft behouden tot het einde van de laatste tewerkstelling. Binnen één relatie werkgever-werknemer kunnen dus eventueel meerdere Dimona periodes bestaan. Het is op dit tweede niveau dat de veranderingen gebeuren die gegenereerd worden door een aangifte OUT, een wijziging of een annulatie.
De Dimona periode wordt geïdentificeerd door een ‘identificatienummer van de periode’. Dat nummer wordt toegekend bij elke aangifte IN en is de unieke identificatiesleutel van die periode om een aangifte OUT, een wijziging of een annulatie te doen.
‘Dimonanummer’ vervangt het ‘nummer van het ontvangstbewijs’.
Iedere Dimona aangifte (IN, OUT, ...) ontvangt een Dimonanummer. Voor een aangifte IN is dit het 'identificatienummer van de periode' (zie hierboven).
‘Dimona karakteristieken’ vervangt ‘type tewerkstelling’.
Deze karakteristieken zijn verplichte gegevens. Zij zijn steeds gekoppeld aan een periode. In het geval dat de karakteristieken verschillen kunnen er dus tegelijkertijd meerdere periodes bestaan.
Er zijn vier karakteristieken, waarvan één nieuw is: de deelentiteit. De drie andere karakteristieken: het nummer van het paritair comité, de gebruiker van de uitzendkracht en de aard van de werknemer, bestonden reeds in het oude systeem.
De twee belangrijkste karakteristieken, die verplicht horen bij iedere periode zijn:
- het nummer van het paritair comité (identiek aan de nummers die bestonden in het oude systeem),
- de aard van de werknemer; voor dit laatste werden bepaalde codes vervangen, maar niet hun inhoud: BCW vervangt 000, IVT vervangt IBO, RTA vervangt 035 en OTH vervangt de ‘drie blanco’s’.
De twee andere zijn:
- de deelentiteit: dit is voorbehouden aan bepaalde werkgevers uit de openbare sector,
- de gebruiker: alleen voor uitzendkrachten (PC 322)
‘Ontvangstbevestiging’ vervangt ‘ontvangstbewijs’ voor de webgebruikers, vocale server en SMS.
Dit bevestigt dat de aangifte goed is aangekomen;
‘Ontvangstbewijs’
Dit bestaat uit een technisch ‘ontvangstbewijs’ dat aangeeft of het bestand bruikbaar is voor de RSZ. Het gaat dus enkel om de batch-verzenders. Het ‘ontvangstbewijs’ bevat het ticketnummer (= identificatienummer van het bestand) en het statuut van het bestand: aanvaard of geweigerd afhankelijk van het feit of het bestand leesbaar is.
De feedback van de verwerking van de Dimona aangifte zal meegedeeld worden met een ‘notificatie’.
‘Notificatie’ vervangt ‘Dimona-bericht’.
Deze notificatie geeft onmiddellijk het resultaat van de vorm- en inhoudscontroles. Er zijn drie types van notificatie: positief (Dimona is aanvaard), negatief (Dimona is geweigerd) of voorlopig (enkel indien er problemen zijn met de identificatie van de werknemer). De voorlopige notificatie wordt steeds gevolgd door een positieve of negatieve notificatie.
3. Wijziging van de begindatum en einddatum van de Dimona periode:
Deze data kan u veranderen door een wijzigende aangifte uit te voeren, behalve indien u de originele begindatum wil veranderen door een latere datum. In dat geval kan u de begindatum slechts veranderen indien u de periode annuleert en een nieuwe periode creëert.
4. Wat indien de karakteristieken van een periode wijzigen:
Indien een karakteristiek verandert, kan zij aangepast worden door een Dimona OUT gevolgd door een Dimona IN, die de nieuwe karakteristiek(en) herneemt. Daarentegen, indien een karakteristiek moet aangepast worden omdat een foutieve karakteristiek was meegedeeld, moet u de periode annuleren en opnieuw creëren.
5. Identificatie van de werknemer:
Tijdens een eerste contact, d.w.z. bij de eerste tewerkstelling van een werknemer van wie de werkgever het INSZ niet kent, moet hij al de Minimale Identificatie Data (MID) meedelen.
Tijdens de volgende contacten kan de werknemer geïdentificeerd worden door enkel het INSZ mee te delen.
6. Onmiddellijke strengere controles:
zodra u een aangifte indient, is er een strengere controle van zowel de vormgegevens (aanwezigheid en geldigheid van onmisbare gegevens) als van de inhoudelijke gegevens (identificatie werkgever en werknemer en coherentie van het personeelsbestand).
Deze controles zullen bijdragen tot:
- een verbetering van de kwaliteit van de gegevens geregistreerd in het personeelsbestand; zo zullen bijvoorbeeld dubbele aangiften en overlappingen niet meer aanvaard worden;
- betere resultaten van de cross-controles tussen Dimona en DmfA (minder tegenstrijdigheden).
7. Meer zoekcriteria in het personeelsbestand:
Het is voortaan mogelijk het personeelsbestand te consulteren via opzoeking op karakteristieken of combinaties van karakteristieken.
Deze wijzigingen zullen in de ‘onderrichtingen aan de werkgevers voor het 2de kwartaal 2010’ worden opgenomen.
De voornaamste wijzigingen vanaf 1 oktober 2010 zijn:
- Een verhoogde beveiliging: de werkgever kan het indienen van een Dimona-aangifte via niet-beveiligde kanalen of door een niet-gemandateerde verzender verbieden.
- Een DWD-code (Dimona Without Dmfa) in het veld ‘aard werknemer’: dit laat toe werknemers die niet in de Dmfa moeten worden opgenomen, als dusdanig aan te duiden. Dit beperkt de anomalieën bij een cross-controle. Het betreft o.a. volgende werknemers:
o IBO’ers (individuele beroepsopleiding) die nu onder de code ‘IBO’ zijn opgenomen
o gedetacheerde werknemers naar een land dat met België geen bilateraal akkoord heeft lopen
o bepaalde stagiairs
Dimona – verduidelijkingen:
Los van het nieuwe systeem, zullen ook twee verduidelijkingen toegevoegd worden in de ‘onderrichtingen voor de werkgevers voor het 2de kwartaal 2010’.
1. Paritair Comité – Uitzendkrachten (§ 2.1.609)
Zowel de arbeiders bouwbedrijf als gelegenheidswerknemers land- en tuinbouw en horeca die aangeworven worden met een uitzendovereenkomst, moeten steeds aangegeven worden met de vermelding PC 322 (uitzendarbeid) en met
- opgave van de twee nummers van de C3.2A-kaart voor de uitzendkracht bouw
- opgave van begin- en einduur van de tewerkstelling met de vermelding EXT voor de uitzendkracht ‘gelegenheidswerknemer’ of STX voor de uitzendkracht ‘gelegenheidswerknemer student’ in het veld ‘aard werknemer’.
LET WEL: werknemers in het systeem van dienstencheques mogen nooit aangegeven worden onder het PC 322, maar met de aanduiding XXX (paritair comité voor de ‘andere sectoren’).
2. Prestaties die gespreid zijn over twee kalenderdagen voor de gelegenheidswerknemers (§ 2.1.617)
De data en uren die moeten meegedeeld worden zijn de ‘feitelijke’ data en uren. Het is dus mogelijk dat de begin- en einddatum verschillen als gevolg van het doorlopen van prestaties na middernacht.
Voorbeeld:
Een werknemer in de horeca begint te werken op 11 april om 22:00 uur en eindigt zijn ‘werkdag’ op 12 april om 02:00 uur:
- datum en uur in dienst: 11 april om 22:00 uur
- datum en uur uit dienst: 12 april om 02:00 uur
In de notificatie en het personeelsbestand zijn het deze reële gegevens die opgenomen zijn. Indien u echter een opzoeking naar actieve werknemers uitvoert, moet u dit doen op basis van de aangiftedatum ‘IN’ (11 april in het voorbeeld). Een opzoeking op basis van de datum ‘OUT’ (12 april in het voorbeeld) geeft geen resultaten.
A. DECAVA
(april 2010)
Op 31 maart 2010 is in de 2de editie van het Staatsblad het 'koninklijk besluit van 29 maart 2010 tot uitvoering van het hoofdstuk 6 van Titel XI van de wet van 27 december 2006 houdende diverse bepalingen (1), betreffende sociale zekerheidsbijdragen en inhoudingen verschuldigd op brugpensioenen, op aanvullende vergoedingen bij sommige sociale zekerheidsuitkeringen en op invaliditeitsuitkeringen' gepubliceerd.
Met dit koninklijk besluit treden de nieuwe bepalingen omtrent de bijzondere bijdrage conventioneel brugpensioen en pseudo-brugpensioen, de inning van de inhoudingen op de aanvullingen bij de werkloosheid bij brug- en pseudo-brugpensioen en de specifieke aangiftemodaliteiten die daarmee samengaan, vanaf 1 april 2010 in werking. Omdat voor de inhoudingen rekening moet gehouden worden met de nieuwe modaliteiten, kunnen de werkgevers, sociaal secretariaten en dienstverrichters reeds een draftversie van de ‘onderrichtingen aan de werkgevers voor het 2de kwartaal 2010’ raadplegen op volgende webpagina (een definitieve versie zal opgenomen worden in de 'onderrichtingen aan de werkgevers voor het 2de kwartaal 2010' die gepubliceerd worden eind mei 2010):
Op deze pagina vindt u ook een meer technische uitleg over de aangifte en berekening van de bijzondere bijdragen en inhoudingen.