AANDACHT!

In het kader van de versterking van de competitiviteit geeft de overheid een compenserende vermindering aan een zeer groot deel van de werkgevers voor het 1 ste en 2 de kwartaal 2023 die overeenstemt met 7,07% van de netto globale werkgeversbijdrage.
Zo goed als alle werkgevers uit de privésector, aangevuld met de enkele overheidsbedrijven en openbare instellingen uit de zorgsector zijn betrokken.
Deze maatregel geldt niet voor de werkgevers die een link hebben met een ‘fiscaal paradijs’ (rechtstreekse deelneming in of betalingen aan vennootschappen van >= 100.000 EURO).

Deze vermindering wordt, indien uw onderneming binnen het toepassingsgebied valt, automatisch berekend binnen de toepassing op het moment dat de berekening van het netto te betalen bedrag wordt gevraagd. Indien uw onderneming een link heeft met een fiscaal paradijs moet u dit aangeven in het scherm waar de bijdragen voor het geheel van de onderneming kunnen aangegeven worden.

Uitzendkantoren moeten vanaf het 1 ste kwartaal 2023 bij elke uitzendkracht per tewerkstelling de identificatiegegevens van de gebruikende onderneming vermelden. De toepassing werd aangepast om dit mogelijk te maken.

Voor alle andere wijzigingen met betrekking tot de regelgeving verwijzen wij naar de administratieve instructies op de portaalsite.

Nieuw voor het 4e kwartaal 2022

Er zijn geen aanpassingen aan de onlinediensten voor dit kwartaal.

Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 3e kwartaal 2022

Er zijn geen aanpassingen aan de onlinediensten voor dit kwartaal.

Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 2e kwartaal 2022

Er zijn geen aanpassingen aan de onlinediensten voor dit kwartaal.

Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 1ste kwartaal 2022

Vanaf het 1ste kwartaal 2022 gebeurt de aangifte van de provinciale en plaatselijke besturen via de DmfA en niet langer via de DmfAPPL. De toepassing werd aangepast om dit mogelijk te maken.

Voor alle andere wijzigingen met betrekking tot de regelgeving verwijzen wij naar de administratieve instructies op de portaalsite.

Nieuw voor het 4de kwartaal 2021

De mogelijkheid werd gecreëerd om voor studenten, naast de gewone gegevens, ook een coronapremie aan te geven. Op het scherm “Bijdragen student” is een bijkomende knop geplaatst “Bewaar en ga verder met bijdragen hoedanigheid” . indien u hierop klikt kan de premie aangegeven worden.

Ook is het mogelijk om een coronapremie aan te geven voor werknemers die niet meer in dienst waren gedurende het 3de en 4de kwartaal 2021. Hiervoor werd een nieuwe bijdrage voor het geheel van de onderneming (niet gebonden aan een natuurlijk persoon) aangemaakt met code 801.

Voor alle andere wijzigingen met betrekking tot de regelgeving verwijzen wij naar de administratieve instructies op de portaalsite.

Nieuw voor het 3e kwartaal 2021

Er zijn geen aanpassingen aan de onlinediensten voor dit kwartaal.

Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 2e kwartaal 2021

Er zijn geen aanpassingen aan de onlinediensten voor dit kwartaal.

Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 1ste kwartaal 2021

In het scherm “Inlichtingen bij tewerkstelling” werd een nieuwe zone gecreëerd waarin kan aangeduid worden voor welke werknemers een werkgever geniet van een regionale tewerkstellingsmaatregel. In eerste instantie gaat het over werkgevers die voor sommige werknemers een premie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ontvangen ter vervanging van de doelgroepvermindering langdurig werkzoekenden doorstroming en SINE.

In het scherm “Tewerkstelling” werd een zone toegevoegd waarin de NACE-code (code die in deze context de economische activiteit van een werknemer aanduidt) kan aangegeven worden. Het invullen van deze zone is niet verplicht.

Voor alle wijzigingen met betrekking tot de regelgeving verwijzen wij naar de administratieve instructies op de portaalsite.

Nieuw voor het 4de kwartaal 2020

Om het mogelijk te maken jobstudenten in te zetten om de door de coronacrisis verhoogde werkdruk in bepaalde sectoren tegen te gaan, werd beslist om de uren die een student presteert in de zorgsector of in het onderwijs, tijdens het 4de kwartaal 2020 en het 1ste kwartaal 2021 niet mee te laten tellen voor het contingent van 475 uren per jaar (dus voor respectievelijk 2020 en 2021).Deze uren dienen wel in Dimona aangegeven te worden. In de DmfA en de DmfAPPL moeten de uren en het loon aangegeven worden. De solidariteitsbijdrage wordt hierop berekend.

Voor alle wijzigingen met betrekking tot de regelgeving verwijzen wij naar de administratieve instructies op de portaalsite.

Nieuw voor het 3e kwartaal 2020

Vanaf dit kwartaal is het scherm “Tewerkstelling” gesplitst. Er werd een bijkomend scherm “Inlichtingen” aangemaakt waarin aanvullende gegevens met betrekking tot de tewerkstelling kunnen aangegeven worden.

Deze gegevens dienden vroeger aangegeven te worden op het scherm “Tewerkstelling” zelf onder de uitklapmenu’s. Deze aanpassing geldt vanaf het 3de kwartaal 2020, voor aangiftes of wijzigingen voor vroegere kwartalen werd de lay-out niet aangepast.

Voor alle wijzigingen met betrekking tot de regelgeving verwijzen wij naar de administratieve instructies op de portaalsite.

Nieuw voor het 2e kwartaal 2020

Vanaf het 2de kwartaal 2020 wordt de algemene code 'tijdelijke werkloosheid' prestatiecode 70 uitgesplitst in de nieuwe specifieke prestatiecode 77 'tijdelijke werkloosheid wegens overmacht - corona' en de bestaande algemene prestatiecode 70 'tijdelijke werkloosheid - andere dan economische werkloosheid, slecht weer en overmacht corona'.

Om het mogelijk te maken jobstudenten in te zetten om de door de coronacrisis verhoogde werkdruk in sectoren zoals de voeding te helpen verlichten, heeft de regering beslist om de uren die een student presteert tijdens het 2de kwartaal 2020, niet mee te laten tellen voor het contingent van 475 uren per jaar. Deze uren dienen wel in Dimona aangegeven te worden. In de DmfA en de DmfAPPL moeten de uren en het loon aangegeven worden. De solidariteitsbijdrage wordt hierop berekend.

In het kader van een eventuele terugbetaling van een gedeelte van het gewaarborgd loon als mogelijke corona-maatregel, wordt vanaf het 2de kwartaal 2020 gevraagd om in het scherm 

Vanaf het 2de kwartaal 2020 wordt de algemene code 'tijdelijke werkloosheid' prestatiecode 70 uitgesplitst in de nieuwe specifieke prestatiecode 77 'tijdelijke werkloosheid wegens overmacht - corona' en de bestaande algemene prestatiecode 70 'tijdelijke werkloosheid - andere dan economische werkloosheid, slecht weer en overmacht corona'.

Om het mogelijk te maken jobstudenten in te zetten om de door de coronacrisis verhoogde werkdruk in sectoren zoals de voeding te helpen verlichten, heeft de regering beslist om de uren die een student presteert tijdens het 2de kwartaal 2020, niet mee te laten tellen voor het contingent van 475 uren per jaar. Deze uren dienen wel in Dimona aangegeven te worden. In de DmfA en de DmfAPPL moeten de uren en het loon aangegeven worden. De solidariteitsbijdrage wordt hierop berekend.

In het kader van een eventuele terugbetaling van een gedeelte van het gewaarborgd loon als mogelijke corona-maatregel, wordt vanaf het 2de kwartaal 2020 gevraagd om in het scherm 

Nieuw voor het 1e kwartaal 2020

Er zijn geen aanpassingen aan de onlinediensten voor dit kwartaal.    
Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 4e kwartaal 2019

Er zijn geen aanpassingen aan de onlinediensten voor dit kwartaal.    
Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 3e kwartaal 2019

Er zijn geen aanpassingen aan de onlinediensten voor dit kwartaal.    
Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 2e kwartaal 2019

Er zijn geen aanpassingen aan de onlinediensten voor dit kwartaal.    
Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 1e kwartaal 2019

Voor het kwartaal 1/2019 zijn er een aantal aanpassingen gebeurd in de toepassing.

  1. Mogelijkheid tot aangeven van het mobiliteitsbudget. Dit is het budget dat aan een werknemer wordt toegekend op het vlak van mobiliteit en dat hij kan besteden aan één of meerdere pijlers voorzien door de wetgeving : een milieuvriendelijke bedrijfswagen, alternatieve en duurzame vervoersmodi en de uitbetaling van het saldo.
    Voor de betrokken werknemers kan u dit bedrag aangeven op het scherm “tewerkstelling”, uitklapmenu “specifieke gegevens voor bepaalde werknemers”. Op het bedrag dat in dit veld wordt aangegeven worden geen socialezekerheidsbijdragen berekend.
  2. In het kader van het Vlaams Intersectoraal Akkoord (VIA) wordt gevraagd aan de werkgevers, die binnen de non-profitsector tot de Vlaamse bevoegdheid inzake social profit activiteiten behoren, de deelsector op te geven waarbinnen de werknemer zijn/haar activiteit uitoefent. De code van deze deelsector kan u aanduiden op het scherm “tewerkstelling”, uitklapmenu “non-profit”. Er is een keuzelijst voorzien.

Voor meer informatie hierover en andere wijzigingen kan u de administratieve instructies raadplegen op de portaalsite van de sociale zekerheid.

 

Nieuw voor het 4e kwartaal 2018

Werkgevers die subsidies ontvangen voor bijkomende tewerkstelling in het kader van de Sociale Maribel zullen vanaf het vierde kwartaal 2018 een aantal bijkomende gegevens moeten aangeven in de DmfA voor de werknemers die gesubsidieerd worden.
Zo zijn er een aantal nieuwe bezoldigingscodes en wordt het gemiddeld aantal door de Sociale Maribel gefinancierde uren per week opgevraagd. Dit gegeven kan u invullen via het scherm “Tewerkstelling” onder de rubriek “Specifieke gegevens voor bepaalde werknemers”.
Voor alle andere wijzigingen met betrekking tot de regelgeving verwijzen wij naar de administratieve instructies.

Nieuw voor het 3e kwartaal 2018

Er zijn geen aanpassingen aan de onlinediensten voor dit kwartaal.    
Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.
 

Nieuw voor het 2e kwartaal 2018
Er zijn geen aanpassingen aan de onlinediensten voor dit kwartaal.   
Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.
 

Nieuw voor het 1e kwartaal 2018

Ingevolge een aantal maatregelen van de regering diende de toepassing te worden aangepast.

Zo is het nu mogelijk om de “activeringsbijdrage” en de nodige inlichtingen daarvoor aan te geven.

Het is ook voorzien dat binnen een nieuw veld kan aangeduid worden of een werknemer is tewerkgesteld in het kader van een “zachte landingsbaan”.

Meer informatie over deze maatregelen kan u vinden in de administratieve instructies op de portaalsite.

In het kader van de fusie van de Hulp- en Voorzorgskas voor Zeevarenden (HVKZ) met de RSZ moet het ook mogelijk zijn om zeevarenden aan te geven. De toepassing werd hiervoor aangepast.

Ook werd het scherm “tewerkstelling” aangepast. Gegevens met betrekking tot bepaalde werknemers en gegevens met betrekking tot bepaalde sectoren werden gegroepeerd en kunnen ingevuld worden via een uitklapmenu dat u te zien krijgt door te klikken op het plusteken.

Voor alle andere wijzigingen met betrekking tot de regelgeving verwijzen wij naar de administratieve instructies.

Nieuw voor het 4e kwartaal 2017

Er zijn geen aanpassingen aan de onlinediensten voor dit kwartaal.  
Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 3e kwartaal 2017

Er zijn geen aanpassingen aan de onlinediensten voor dit kwartaal.  
Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 2e kwartaal 2017

Er zijn geen aanpassingen aan de onlinediensten voor dit kwartaal. 
Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 1e kwartaal 2017

Vanaf 1 januari 2017 heeft het contingent van 50 dagen waarop studenten met enkel een solidariteitsbijdrage kunnen tewerkgesteld worden, plaats gemaakt voor een contingent dat bestaat uit 475 uren. 
De toepassing werd aangepast om de aangifte in uren mogelijk te maken.

Nieuw voor het 4de kwartaal 2016

Er zijn geen aanpassingen aan de onlinediensten voor dit kwartaal.
Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 3de kwartaal 2016

Er zijn geen aanpassingen aan de onlinediensten voor dit kwartaal.
Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 2e kwartaal 2016

Er zijn geen aanpassingen aan de onlinediensten voor dit kwartaal.
Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 1e kwartaal 2016

Er zijn geen aanpassingen aan de onlinediensten voor dit kwartaal.
Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 4de kwartaal 2015

Er zijn geen aanpassingen aan de onlinediensten voor het 2de, 3de en 4de kwartaal 2015.
Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 1e kwartaal 2015

De forfaits voor de eerste drie aanwervingen zijn verhoogd met 50,00 Euro vanaf 2015/1. De verhoogde bedragen worden nog niet getoond, maar de toepassing houdt er rekening mee voor de berekening.

Nieuw voor het 4de kwartaal 2014

Er zijn geen aanpassingen aan de onlinediensten voor dit kwartaal.
Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 3de kwartaal 2014

De zesde staatshervorming geeft meer autonomie aan de deelstaten voor zaken in verband met de arbeidsmarkt en sociale bescherming. De deelstaten worden vanaf 1 juli 2014 bevoegd voor onder andere bepaalde bijdrageverminderingen. De RSZ blijft echter de operator, dat wil zeggen dat ook de geregionaliseerde verminderingen via de RSZ-aangifte zullen toegekend worden. De regionale doelgroepverminderingen zullen vanaf het 3de kwartaal 2014 gebaseerd zijn op de plaats van tewerkstelling van elke werknemer, geconcretiseerd per vestigingseenheid waarvan hij afhangt.

In het kader van deze 6de staatshervorming wordt het nummer van lokale eenheid, ook vestigingsnummer genoemd, een belangrijk gegeven binnen de DMFA.
Tot en met het 4de kwartaal 2013 diende dit nummer enkel meegedeeld te worden door werkgevers met meerdere vestigingen en dit op niveau van het scherm “hoedanigheid”.
Vanaf het 1ste kwartaal 2014 wordt het nummer van de vestigingseenheid dus een verplicht gegeven voor elke werkgever en moet dit ingevuld worden op niveau van het scherm “tewerkstelling”. Indien u dit nummer / deze nummers niet kent of er niet zeker van bent, dan kan u deze opzoeken op basis van uw ondernemingsnummer bij de Kruispuntbank van Ondernemingen door deze link
http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/zoekwoordenform.html te volgen. Deze gegevens bevinden zich eveneens in het trimestrieel signaal.

Aangezien het nummer in de toekomst een belangrijke rol zal spelen bij het toekennen van de meeste verminderingen van werkgeversbijdragen, moet u dus zorgen voor een correcte invulling.
In dit kader werden ook een aantal specifieke bijdrageverminderingen omgevormd tot doelgroepverminderingen, dit zorgt voor een harmonisering van de berekening.
Het gaat over volgende verminderingen :

  • Gesubsidieerde contractuelen en contractuele vervangers in de openbare sector
  • Huispersoneel
  • Onthaalouders
  • Kunstenaars

De pagina waarop u de bijdrageverminderingen kan aanvragen werd in dat opzicht aangepast, het kan dus even wennen worden.

De nieuwe verminderingen voor de 4de en 5de werknemer en de doelgroepve rmindering voor de vaste werknemers in de Horeca kunnen ook via de webtoepassing aangevraagd worden. Voor meer details over de verschillende verminderingen kan u de administratieve instructies op de portaalsite raadplegen.

Nieuw voor het 4e kwartaal 2013

Er zijn geen aanpassingen aan de onlinediensten voor dit kwartaal.
Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 3e kwartaal 2013

Er zijn geen aanpassingen aan de onlinediensten voor dit kwartaal.
Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 2e kwartaal 2013

Er zijn geen aanpassingen aan de onlinediensten voor dit kwartaal.
Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 1e kwartaal 2013

Er zijn geen aanpassingen aan de onlinediensten voor dit kwartaal.
Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 4e kwartaal 2012

Er zijn geen aanpassingen aan de onlinediensten voor dit kwartaal.
Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 3e kwartaal 2012

Er zijn geen aanpassingen aan de onlinediensten voor dit kwartaal.
Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 2e kwartaal 2012

Er zijn geen aanpassingen aan de onlinediensten voor dit kwartaal.
Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 1e kwartaal 2012

Er zijn geen aanpassingen aan de onlinediensten voor dit kwartaal.
Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 4e kwartaal 2011

Er zijn geen aanpassingen aan de onlinediensten voor dit kwartaal.
Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 3e kwartaal 2011

Er zijn geen aanpassingen aan de onlinediensten voor dit kwartaal.
Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 2e kwartaal 2011

Er zijn geen aanpassingen aan de onlinediensten voor dit kwartaal.
Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 1e kwartaal 2011

Vanaf het 1ste kwartaal 2011 moeten een aantal werkgevers uit de overheidssector bijkomende gegevens meedelen in het kader van de pensioenberekening van hun werknemers (project Capelo). De onlinediensten werd aangepast om dit mogelijk te maken. Voor uitgebreide informatie hierover verwijzen we naar de administratieve instructies 1/2011, gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 4e kwartaal 2010

Er zijn geen aanpassingen aan de onlinediensten voor dit kwartaal.
Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 3e kwartaal 2010

Het scherm voor de aangifte van de aanvullende vergoedingen bij (pseudo-)brugpensioen en werkloosheidsuitkeringen en de daarop verschuldigde bijdragen werd aangepast.
Standaard zijn een vrij beperkt aantal zones te zien voor de aangifte van zowel de werkgeversbijdrage als de werknemersbijdrage voor de meest courante gevallen.
De mogelijkheid is voorzien om bijkomende zones te tonen voor de andere gevallen.

Voor andere aanpassingen aan bv. de wetgeving verwijzen we naar de instructies voor de werkgevers op deze portaalsite.

Nieuw voor het 2e kwartaal 2010


Er zijn aanpassingen aan de webtoepassingen in het kader van de aanvullende vergoedingen voor bruggepensioneerden, pseudo-bruggepensioneerden met werkloosheid of pseudo-bruggepensioneerden met tijdskrediet.
Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 1e kwartaal 2010

Er zijn geen aanpassingen aan de webtoepassingen voor dit kwartaal.
Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 4e kwartaal 2009

Er zijn geen aanpassingen aan de webtoepassingen voor dit kwartaal.
Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 3e kwartaal 2009

Als onderdeel van de tijdelijke crisismaatregelen werd een nieuwe vermindering gecreëerd: de tijdelijke collectieve arbeidsduurvermindering al dan niet in combinatie met de vierdagenweek. Daarvoor werd op het scherm voor de verminderingen een rubriek “Doelgroepvermindering collectieve arbeidsduurvermindering en vierdagenweek ten gevolge van de crisis” toegevoegd. Alle informatie over deze nieuwe vermindering kan u terugvinden in de instructies aan de werkgevers, rubriek 5.2.1201 tot 1204.

Nieuw voor het 2e kwartaal 2009

Informatie met betrekking tot het indienen van voorstellen tot wij ziging voor verjaarde periodes.

1. Wat is een verjaarde periode?

Een kwartaal wordt voor de RSZ, volgens de huidige wetgeving en behoudens uitzonderingen, als verjaard beschouwd drie jaar na de datum waarop de betalingen voor het betreffend kwartaal moeten verricht zijn.

Een voorbeeld: het 2de kwartaal 2006 wordt als verjaard beschouwd op 31 juli 2009 aangezien de betalingstermijn voor dat kwartaal verstreek op 31 juli 2006.

Om na te gaan of bepaalde specifieke gevallen hierop een uitzondering vormen, neemt u best contact op met de juridische dienst van de RSZ. Er dient wel te worden opgemerkt dat deze gevallen toch aan de technische voorwaarden zullen moeten beantwoorden die hierna verder worden toegelicht.

2. Wat is een periode “gevaar voor verjaring”?

De periode “gevaar voor verjaring” begint twee maand voor de effectieve verjaringsdatum. Een voorstel tot wijziging wordt vanaf die datum op een bijzondere manier behandeld.

Voor de verzender van het voorstel zijn er geen specifieke richtlijnen voorzien.

3. Wat moet er gedaan worden om een voorstel tot wijziging voor een verjaarde periode te laten goedkeuren?

Er dient een onderscheid gemaakt te worden tussen wijzigingen in het voordeel van de werkgever en wijzigingen in het voordeel van de RSZ.

a) wijziging in het voordeel van de werkgever

Om een goedkeuring mogelijk te maken moet, vooraleer de verjaring is ingetreden, de verjaring gestuit worden. Dit kan o.a. door een aangetekend schrijven waarin het bedrag, het kwartaal en de reden worden vermeld. Ook eventuele stavingstukken moeten worden overgemaakt.
De stuiting dient te gebeuren vooraleer het kwartaal verjaard is.

Het wordt ten zeerste aanbevolen om in de staving van het voorstel te verwijzen naar de overgemaakte documenten om een snellere afhandeling mogelijk te maken.

b) wijziging in het voordeel van de RSZ

Om een goedkeuring mogelijk te maken dient het bedrag aan bijdragen vooraf aan de RSZ overgemaakt te worden met de vermelding van het kwartaal waarop de betaling betrekking heeft.

4. Wat zijn de technische voorwaarden?

Een voorstel tot wijziging mag uitsluitend credits (voordeel werkgever) of debets (voordeel RSZ) bevatten en dit op niveau van elk element (als element wordt beschouwd : een natuurlijk persoon of een bijdrage niet gebonden aan een natuurlijk persoon).
Een voorstel dat niet aan deze voorwaarden beantwoordt zal niet verzonden kunnen worden.
Om toch nog te kunnen verzenden moeten, in geval van een gemengde wijziging, ofwel de debets ofwel de credits uit het voorstel verwijderd worden. Dit is vanaf nu mogelijk in de toepassing, ook voor andere wijzigende aangiftes.
Elementen zonder financiële impact worden als neutraal beschouwd en hebben dus geen invloed.

5. Wat ontvangt u na het indienen van een voorstel tot wijziging voor een verjaard kwartaal?

Zoals gewoonlijk wordt een PDF-bestand aangemaakt en in uw E-box geplaatst. Het voorstel tot wijziging wordt echter ter goedkeuring aan de controledienst van de RSZ voorgelegd.
De RSZ kan het voorstel aanvaarden of weigeren.

a) De RSZ aanvaardt het voorstel

Indien u over een elektronisch verzendkanaal (FTP, Isabel, …) beschikt ontvangt u via deze weg een notificatie van wijziging (DMNO). Deze verschilt in niets van de klassieke DMNO. Indien u niet over een elektronisch verzendkanaal beschikt wordt deze DMNO in de E-box geplaatst (PDF). Als het bedrag van de wijziging minstens € 5 is (in plus of in min) ontvangt u later ook een bericht van wijziging der bijdragen (Beware).

b) De RSZ weigert het voorstel

Ook in dat geval ontvangt u een DMNO volgens de kanalen hierboven beschreven. In deze DMNO zijn in het aangegeven gedeelte (DeclaredPart) de gegevens van uw voorstel opgenomen en in het verbeterd gedeelte (CorrectedPart) de gegevens die oorspronkelijk in onze databank waren opgeslagen en die opnieuw worden opgeladen. Er wordt geen Beware-bericht opgesteld aangezien er geen financiële impact is.

Nieuw voor het 1ste kwartaal 2009

Solidariteitsbijdrage op terugbetaalde verkeersboetes

In bepaalde gevallen is een bijdrage verschuldigd op de verkeersboetes die de werkgever terugbetaalt aan de werknemer of deze zelf betaalt. Deze moet aange geven worden onder bijdragecode 889. De toepassing werd in die zin aangepast.

Solidariteitsbijdrage op de resultaatsgebonden niet-recurrente voordelen.

Het is mogelijk dat een dergelijk voordeel werd uitbetaald in 2009 aan een werknemer die uit dienst is gegaan in de loop van 2008. Aangezien deze bijdrage moet aangegeven worden op het laatste kwartaal van tewerkstelling, werd de mogelijkheid voorzien om de aangiftes van 2008 te wijzigen en het voordeel aan te geven onder code 888, met als "type bijdrage" 1. Het aldus aangegeven bedrag wordt in aanmerking genomen voor het maximumbedrag van 2009, niet dat voor 2008.

Dagen pleegzorg

Vanaf november 2008 hebben personen die belast zijn met pleegzorg per jaar recht op 6 kalenderdagen pleegzorg om de nodige verplichtingen te kunnen vervullen. Voor deze dagen wordt een uitkering toegekend door de RVA. Deze dagen moeten aangegeven worden onder prestatiecode 75. U kan deze code terugvinden onder de rubriek "andere" in het scherm met de prestatiecodes.

Voor meer uitleg over deze nieuwigheden verwijzen we naar de instructies aan de werkgevers.

Nieuw voor het 4de kwartaal 2008

Er zijn geen aanpassingen aan de webtoepassingen voor dit kwartaal.
Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 3e kwartaal 2008

Er zijn geen aanpassingen aan de webtoepassingen voor dit kwartaal.
Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 2e kwartaal 2008

Er zijn geen aanpassingen aan de webtoepassingen voor dit kwartaal.
Voor de aanpassingen aan de wetgeving, en meer in het bijzonder voor de sector Horeca, verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 1ste kwartaal 2008

Voor de werkgevers uit de bouwsector :

Vanaf het derde kwartaal 2007 is er een verlaagde forfaitaire bijdrage bestaanszekerheid voorzien voor de werknemers die in dienst komen na 30/06/2007 en die op dat moment jonger zijn dan 25 jaar. Voor het 3de en 4de kwartaal 2007 was voorzien dat deze verlaging werd toegekend door het Fonds van de Bouw aangezien de bijdrage via de RSZ onveranderd bleef.

Vanaf het 1ste kwartaal 2008 zal de inning van deze verminderde bijdrage via het kanaal van de RSZ-aangifte verlopen. Daarvoor werd in de toepassing een bijkomende functionaliteit toegevoegd. Voor de werknemers die jonger zijn dan 27 heeft u de mogelijkheid om de lagere forfaitaire bijdrage toe te passen.

Deze vermindering (die maximaal gedurende acht kwartalen geldt) is enkel van toepassing voor werknemers die in uw onderneming in dienst getreden zijn na 30/06/2007 en die de leeftijd van 25 jaar op dat moment nog niet bereikt hadden. U dient dan in de toepassing op het scherm "bijdragen" de eerste datum van indiensttreding te vermelden bij de bijdrage bestaanszekerheid, code 826.
Indien de werknemer niet aan de voorwaarden beantwoordt zal de gewone bijdrage berekend worden.

Voor de werkgevers uit de horeca :

Een aantal forfaitaire daglonen werden geïndexeerd, hiervoor verwijzen we naar de instructies aan de werkgevers, ook terug te vinden op deze portaalsite.

Voor de werkgevers uit de non-profit sector :

Het paritair comité nummer 305 met al zijn subcomités wordt niet meer toegelaten. De betrokken werkgevers dienen de nieuwe paritaire comités 330, 331 en 332 te gebruiken met de gepaste onderverdeling.

Voor alle werkgevers :

Indien u bij de aangifte van vroegere kwartalen de foutboodschap "aantal dag en ontoereikend volgens het arbeidsregime" kreeg, kon u toch uw aangifte nog verzenden.
Vanaf het 1ste kwartaal 2008 wordt deze fout blokkerend. Dit betekent dat u per tewerkstellingsperiode een nieuwe tewerkstellingslijn moet aanmaken met de gepaste datum van begin en einde van de tewerkstelling en het bijbehorende arbeidsregime alsook het juiste aantal dagen van tewerkstelling.
Voor de juiste regels op gebied van tewerkstellingsperiodes, zie de instructies aan de werkgevers op de portaalsite.

Nieuw voor het 4e kwartaal 2007

Bij de verwerking van DmfA aangiften worden de identifcatiegegevens van de werknemers gecontroleerd. Soms wordt vastgesteld dat bepaalde gegevens (zoals naam, voornaam en INSZ) verouderd zijn of ontbreken (INSZ). In dat geval worden de gegevens van de werknemer voorgelegd aan de identifcatiedienst bij CIMIRe. Deze dienst past de foutieve of ontbrekende gegevens aan en het zijn de aangepaste gegevens die in de databank van de RSZ worden opgeslagen. Tot dusver ontving u als aangever hier geen verdere informatie over.

Vanaf het vierde kwartaal 2007 verandert dit. Indien voor een werknem er, die opgenomen is in uw aangifte, de identificatiegegevens werden aangepast zal u hiervan bericht krijgen door middel van een PDF-bestand in uw E-box. In dit bestand vindt u het ticketnummer van uw aangifte, de door u vermelde identificatiegevens en de nieuwe gegevens zoals meegedeeld door CIMIRe. De gegevens zullen ten laatste 48 uur na het verzenden van de aangifte beschikbaar zijn. U wordt verzocht om bij latere aangiften de nieuwe gegevens te gebruiken.

Voor de aanpassingen aan de wetgeving, verwijzen we naar de administratieve onderrichtingen aan de werkgever, zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 3e kwartaal 2007

Er zijn geen aanpassingen aan de web toepassingen voor dit kwartaal.
Voor de aanpassingen aan de wetgeving, en meer in het bijzonder voor de sector H oreca, verwijzen we naar de administratieve onderrichtingen aan de werkgever, zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 2de kwartaal 2007

De belangrijkste wijziging heeft betrekking op de werknemers die aangegeven worden met forfaitaire daglonen. Voor een aantal sectoren (badinrichtingen, taxibestelwagens, ...) is dit niet meer mogelijk. Voor de werkgevers die vallen onder het paritair comité van de horeca zijn voor de betrokken werknemers nieuwe functienummers van toepassing en zijn er nieuwe bedragen voorzien die in sommige gevallen variëren naar gelang de leeftijd van de werknemer op het einde van het kwartaal. Meer info is terug te vinden in deel 7 van de "Instructies aan de werkgevers". Binnen de toepassing gebeurt de aangif te op dezelfde manier als voorheen.

Er is ook een nieuwe vermindering voor oudere werknemers tussen 50 en 56 jaar. Behalve de leeftijd zijn geen verdere voorwaarden voorzien. Binnen de toepassing volstaat het om op het scherm "verminderingen" onder de rubriek " doelgroepvermindering oudere werknemers" het vakje aan te vinken voor "3101 Ou dere werknemers van 50 tot 56 jaar". De vermindering wordt dan automatisch berekend.

Voor meer gedetailleerde informatie over alle nieuwigheden voor dit kwartaal, gelieve de "Instructies aan de werkgevers" te raadplegen via deze portaalsite. U vindt daar ook een rubriek "nieuwigheden".

Nieuw voor het 1e kwartaal 2007

Er zijn geen aanpassingen aan de webtoepassingen voor dit kwartaal.
Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 4de kwartaal 2006

Er zijn geen aanpassingen aan de webtoepassingen voor dit kwartaal.
Voor de aanpassingen aan de wetgeving verwijzen we naar de administratieve instructies aan de werkgever zoals gepubliceerd op het portaal.

Nieuw voor het 3de kwartaal 2006

Voor dit kwartaal hebben wij een aantal bijkomende kwaliteitscontroles ingevoerd. Meer bepaald zullen wij vanaf 6 oktober 2006 de identifica tiegegevens van de werknemers, binnengekomen via de Dimona-aangiften (situatie op 1/10/2006 of 15/10/2006 van het personeelsbestand) vergelijken met deze van de originele DmfA-aangifte. We hebben immers vastgesteld dat er soms afwijkingen zijn tussen de gegevens, die zijn opgenomen in het personeelsbestand en deze vermeld in de DmfA-kwartaalaangifte.

Het is de bedoeling dat u de nodige verbeteringen aanbrengt.

Hoe zullen deze kwaliteitscontroles verlopen?

Indien wij vaststellen dat uw personeelsbestand niet overeenkomt met uw DmfA-aangifte, dan zal het definitieve PDF-bestand, welke het resultaat is van uw originele trimestriële webaangifte, 2 nieuwe zones bevatten met de anomalie en de aantallen.

Een voorbeeld:

Extra informatie:

Aantal aangegeven werknemers in DmfA: 20

Aantal aangegeven werknemers in DIMONA: 40

Minder werknemers aangegeven in DmfA dan in DIMONA

In dat geval zal u in een latere fase in uw e-Box de details van de anomalie ontvangen.

Hierin zal u onder andere terugvinden op welke werknemer(s) (INSZ) de anomalie betrekking heeft.

U zal dan verzocht worden zo spoedig mogelijk uw Personeelsbestand of DmfA-aangifte recht te zetten.

Voor de verminderingen voor jonge werknemers gebeurden een aantal aanpassingen. Wij verwijzen hierbij naar de instructies aan de werkgevers, deel 4, titel 2 hoofdstuk 10. De berekening zelf gebeurt door de toepassing.

Voor de bijdrage op aanvullende vergoedingen bij werkloosheidsuitkeringen of loopbaanonderbreking is het, in vrij uitzonderlijke omstandigheden, mogelijk dat eenzelfde soort bijdrage meermaals moet aangegeven worden. De toepassing werd in die zin aangepast.

Nieuw voor het 2de kwartaal 2006

Nieuwe bijdragen

Het koninklijk besluit van 22 maart 2006 voert in het kader van het generatiepact een bijzondere werkgeversbijdrage in op sommige aanvullende vergoedingen, analoog aan de aanvullende vergoedingen bij het conventioneel brugpensioen. De bijzondere werkgeversbijdrage pseudo-brugpensioen is verschuldigd door elke werkgever die aanvullingen rechtstreeks of onrechtstreeks uitbetaalt aan een (vroegere) werknemer, als aanvulling bij een uitkering in geval van vermindering van de arbeidsprestaties tot een halftijdse betrekking, tijdskrediet en loopbaanvermindering zoals voorzien in de herstelwet van 22 januari 1985, of bij een uitkering volledige werkloosheid. Om deze bijdrage te kunnen aangeven dient voor de betrokken werknemers een (bijkomende) hoedanigheid gecreëerd te worden met werknemerstype 883 (voor ontslagen werknemers) of 885 (voor werknemers in loopbaanonderbreking).

Gedetailleerde informatie over deze nieuwe bijdrage kan u terugvinden in de "Instructies aan de werkgevers" op de portaalsite, rubriek 3.3.280 en volgende.

Nieuw in de toepassing

Vanaf nu beschikken ook de werkgevers, die op 30 juni van het voorgaand jaar tot 199 werknemers tewerkstelden, over de mogelijkheid om de aangifte te verrichten op basis van de gegevens uit het personeelsbestand. Dit betekent dat de identificatiegegevens van de werknemers worden opgehaald en dus niet meer manueel moeten worden ingebracht. De beperking van 49 werknemers per deelaangifte blijft wel van toepassing zodat in voorkomend geval nog contact moet opgenomen worden met Eranova. In de lijst die getoond wordt zijn de werknemers gegroepeerd in blokken van 49, er moet dus een aangifte per blok gebeuren.

Indien u alle gegevens van een werknemer hebt ingevuld en de berekening hebt gevraagd verschijnt in het scherm "overzicht werkgever" op de lijn van die werknemer een bijkomende knop "detail". Indien u hier op klikt krijgt u alle gegevens van die werknemer getoond binnen één scherm. Om het volledige detail te krijgen moet u op het knopje "+" klikken dat voor een aantal zones getoond wordt. U hebt ook de mogelijkheid om een afdrukbare versie te bekomen van de g egevens van de werknemer. Om weer te keren naar de toepassing klikt u op " terug".

De layout van de afdrukbare versie (PDF) van de aangifte (zowel tijdelijk als definitief) werd grondig aangepast zodat de gegevens op een veel beperkter aantal pagina's getoond worden.

Werkgevers uit de openbare sector hebben vanaf nu de mogelijkheid om de gegevens in verband met ontslagen statutaire werknemers in de aangifte te vermelden.

Nieuw voor het 1ste kwartaal 2006

Bij het onthaalscherm is een bijkomende knop "nieuwigheden" ingevoerd. U heeft deze blijkbaar al ontdekt indien u deze tekst leest. U kan deze informatie opnieuw oproepen in elk scherm van de toepassing door op "new" te klikken, dat u vindt naast "sluit DmfA" bovenaan in elk scherm.

Van zodra u aan een aangifte begint krijgt u een nieuw scherm met daarop het ticketnummer, het kwartaal, RSZ-nummer en KBO-nummer, de naam van de onderneming en het soort aangifte dat wordt aangemaakt. Door op de knop "print" te klikken kan u direct een afdruk maken via de op uw computer aangesloten printer. U hoeft, indien u gebruik maakt van deze optie, het ticketnummer dus niet meer te noteren. U kan dit scherm in elke stap van de aangifte opnieuw opro epen door op het ticketnummer te klikken dat op elk scherm bovenaan wordt getoond.

Indien u niet over de optie beschikt om uw aangifte op basis van het personeelsbestand te verrichten, dient u de optie "met uitsluitend manuele invoer van werknemers" te gebruiken. Vanaf nu hoeft u, indien de werknemer met zijn INSZ is opgenomen in uw elektronisch personeelsbestand, enkel het INSZ in te voeren en daarna te klikken op de knop "haal gegevens op". De toepassing zal dan de andere identificatiegegevens van de werknemer ophalen uit uw personeelsbestand.

Het uitzicht van de lijst met de prestatiecodes werd grondig aangepast. Standaard ziet u enkel het invoegveld voor de normale arbeidsdagen en eventueel uren. Om andere prestatiegegevens in te voeren dient u op de pijl te klikken die voor elke groep van prestatiecodes wordt getoond. U krijgt dan een lijst met de omschrijvingen die er onder vallen. Indien u voor alle soorten van prestaties op de pijl klikt krijgt u hetzelfde scherm als in de vroegere versie van de toepassing.

Ook voor de verminderingen die aangevraagd kunnen worden voor de tewerkstelling is het uitzicht veranderd. Standaard heeft u enkel de mogelijkheid om de structurele vermindering aan te vragen. Indien uw werknemer ook recht geeft op een doelgroepvermindering dient u te klikken op de pijl die voor de omschrijving van de doelgroep wordt getoond. U krijgt dan de lijst met de mogelijkheden en de eventuele invoegvakken. De verminderingen voor onthaalouders en voor artiesten kunnen ook aangevraagd worden vanaf dit scherm. Het is dus niet meer nodig om te klikken op "verminderingen voor 2004".

Bij de omschrijvingen van de doelgroepverminderingen werd, waar mo gelijk, de code toegevoegd die wordt vermeld op de werkkaart, afgeleverd door de RVA. Dit is louter informatief.

In een volgende versie zal u via dit scherm ook op de hoogte gebracht worden van de eventuele wijzigingen in de manier van aangeven van bepaalde gegevens. Wij raden u, voor dit kwartaal, aan om de rubriek "nieuwigheden" van de instructies aan de werkgevers te raadplegen. Deze zijn terug te vinden op de portaalsite waarop u zich bevindt.